Raspunsul specialistului:
Conform datelor accesibile pe pagina de internet a Casei Nationale de Pensii publice, in relatiile dintre statele membre UE s-au aplicat prevederile Regulamentelor (CEE) nr. 1408/71 si 574/72, pana la data de 30 aprilie 2010, inlocuite, incepand cu data de 1 mai 2010, de Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala si de Regulamentul (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004.
Casa Nationala de Pensii Publice are rolul de organism de legatura pentru stabilirea pensiilor pentru limita de varsta, pensiilor anticipate, pensiilor anticipate partiale, pensiilor de invaliditate, pensiilor de urmas, ajutoarelor de deces, acordarea prestatiilor in caz de accident de munca si boala profesionala, neavand atributii legate de stabilirea si plata pensiilor in sistemul public de pensii din Romania, atributii ce revin exclusiv caselor teritoriale/sectoriale de pensii care stabilesc si platesc drepturi de pensie/ajutoare de deces acordate din sistemul public de pensii din Romania.
Persoanele care au desfasurat activitati profesionale in Romania si in alte state membre pot solicita acordarea drepturilor de pensie atat potrivit legislatiei in vigoare in Romania, cat si potrivit legislatiei celuilalt stat membru implicat.
Astfel, in Romania, cadrul legal in domeniul pensiilor este reprezentat, in prezent, de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in vigoare de la data de 1 ianuarie 2011.
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Stagiul de cotizare prevazut de lege pentru obtinerea drepturilor de pensie din sistemul public de pensii din Romania, in cazul lucratorilor migranti, se calculeaza prin insumarea perioadelor de asigurare realizate in Romania cu cele de asigurare realizate in alte state membre in care solicitantul a desfasurat activitati profesionale si confirmate ca atare de institutiile competente ale statelor membre implicate.
Drepturile de pensie comunitara sunt calculate proportional cu perioadele de asigurare realizate in fiecare stat membru implicat, cu respectarea principiului pro rata temporis.
In functie de tara in care cetateanul solicita drepturile de pensie, se vor aplica prevederile legale nationale in materie.
Astfel:
• drepturile de pensie se acorda cu respectarea prevederilor regulamentelor comunitare si ale legislatiilor nationale in vigoare in materie de pensii;
• persoanele interesate pot solicita obtinerea drepturilor de pensie potrivit legislatiilor in vigoare ale statelor membre in care au desfasurat activitati profesionale; varstele de pensionare sunt, de regula, diferite de la un stat la altul. Pe cale de consecinta, fiecare stat va stabili pensia la data indeplinirii conditiilor potrivit legislatiei proprii;
• drepturile de pensie se acorda potrivit principiului pro rata temporis, proportional cu perioadele de asigurare realizate in fiecare stat. Fiecare stat va acorda cate o pensie potrivit perioadelor de asigurare realizate potrivit propriei legislatii.
In conditiile in care pentru a beneficia de o pensie pentru limita de varsta in Romania, potrivit legislatiei nationale, in speta Legea nr.263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, persoana de sex masculin trebuie sa indeplineasca in mod cumulativ atat varsta standard de pensionare (65 de ani), cat si stagiul minim de cotizare de 15 ani, si tinand cont de faptul ca persoana in cauza nu indeplineste conditia de stagiu in Romaia, apreciem ca aceasta nu este indreptatita la o pensie pe teritoriul Romaniei.
Insa, in temeiul principiului pro rata temporis, desi casa de pensii din Romania nu va calcula o pensie proprie, intrucat cetateanul german nu a lucrat pe teritoriul Romaniei cel putin 15 ani si nu are stagiul minim de cotizare prevazut de lege, apreciem ca aceasta va realiza un calcul teoretic coform legislatiei nationale, luand in calcul intreaga perioada in care persoana in cauza a lucrat in ambele state Romania si Germania.
Din cuantumul rezultat conform unnui astfel de calcul se va stabili pensia pro-rata, respectiv suma care i se cuvine proportional cu perioada de lucru din Romania (cuantum pensie Romania rezultata luand in calcul toti anii de stagiu realizati de persoana in cauza x 7 ani cat a muncit in Romania/ la numarul total de ani lucrati in ambele state).
Institutia de asigurari sociale din statul de domiciliu va transmite in celelalt stat, documentele necesare in vederea stabilirii drepturilor de pensie. Asadar, determinant in stabilirea institutiei competente este domiciliul persoanei.
Astfel, in opinia noastra, pentru a valorifica la stabilirea drepturilor de pensie perioada lucrata in Romania, apreciem ca persoana in cauza, daca are domiciliul in Romania si are documente de identitate (CNP) corespunzatoare valabile pe teritoriul statului roman se poate adresa CNPP in vederea valorificarii drepturilor de pensie, depunand in acest sens toate docmentele necesare din care sa rezulte stagiul indeplinit de acesta.
In situatia in care persoana in cauza are domiciliul in Germania, apreciem ca aceasta ar trebui sa se adreseze in tara de domiciliu, depunand in mod similar documentele din care rezulta stagiul realizat in Romania.
Casele de pensii din fiecare tara in care persoana in cauza a lucrat vor analiza contributiile ce au fost platite la fondul de pensii din tara respectiva, dar si durata si valoarea contributiilor platite in alte tari. Comunicarea intre institutii este asigurata prin intermediul formularelor de legatura.
Raspuns oferit de Alexandra Nedelcu, Expert Legislatia muncii, pentru PortalCodulMuncii.ro