Cu toate acestea, comerciantii cu amanuntul sunt inca reticenti in a-si extinde activitatile online si continua sa aiba preocupari referitoare la vanzarile transfrontaliere. Aceste preocupari sunt legate in principal de un risc sporit de frauda si neplata in cazul acestora, de reglementarile fiscale sau legislatiile nationale diferite care se aplica obligatiilor contractuale, precum si de normele diferite de protectie a consumatorilor.
Comisarul pentru justitie, consumatori si egalitate de gen, Věra Jourová, a declarat: „Prioritatea mea este imbunatatirea increderii cetatenilor si a micilor comercianti cu amanuntul in piata unica digitala. Consumatorii au in prezent mai multa incredere atunci cand fac cumparaturi online. I-am dotat pe acestia cu o procedura rapida prin care sa isi recupereze banii in caz de incidente nedorite, chiar si atunci cand cumpara din alta tara. Acum provocarea consta in a incuraja mai multe firme sa raspunda acestei cereri in crestere.”
In ultimii zece ani, aproape ca s-a dublat numarul celor care fac achizitii online. Astfel, de la 29,7% din totalul consumatorilor, in 2007, procentul celor care cumpara si online a urcat, in prezent, la 55%. Nivelul de incredere al consumatorilor a crescut cu 12 puncte procentuale in cazul achizitiilor de la comerciantii cu amanuntul situati in aceeasi tara si cu 21 de puncte procentuale in cazul achizitiilor din alte state membre ale UE.
Principalele concluzii ale tabloului de bord se refera la:
- incredere si obstacole in comertul electronic, precum riscul refuzarii unei plati sau a livrarii in cazul consumatorilor sau de fraude in cazul comerciantilor, precum si reglementarile diferite - in acest context, Comisia a formulat o propunere de norme moderne in materie de contracte digitale;
- drepturile consumatorilor – exista un grad de sensibilizare crescut in ce le priveste in randul consumatorilor, insa nivelurile de informare sunt scazute si inegale pe teritoriul UE; Comisia lucreaza la o propunere de actualizare a normelor de protectie a consumatorilor, pentru a se asigura ca fiecare isi cunoaste drepturile si ca acestea sunt aplicate in mod corect in intreaga UE;
- cunoasterea drepturilor consumatorilor de catre comercianti – doar putin peste jumatate din acestia (media UE - 53,5%) au raspuns corect la intrebarile despre drepturile de baza;
- viteza de tratare a plangerilor - sunt mai putine motive pentru a depune o plangere, cei care o fac sunt multumiti de modul in care sunt tratate acestea, insa multi decid sa nu depuna plangeri datorita compensatiilor mici sau duratei procedurii; Comisia incurajeaza demersurile de solutionare extrajudiciara, prin platforma de solutionare online a litigiilor (SOL).
Sursa: europa.eu
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Codul Muncii republicat si actualizat la zi