Astfel, se propune actualizarea Legii 321/2006, in sensul adaptarii acesteia la contextul actual al realitatilor cu care se confrunta romanii in afara granitelor tarii, pentru a imbunatati si flexibiliza sistemul de finantare a actiunilor, proiectelor si programelor dedicate sprijinirii romanilor de pretutindeni.
Principalele modificari si completari aduse actului normativ se refera la:
- Introducerea posibilitatii de finantare a unor proiecte care vizeaza mentinerea legaturii romanilor din strainatate cu tara, suplimentar fata de tematicile finantate pana in prezent, circumscrise identitatii culturale, etnice, lingvistice si religioase, dreptului la libera intrunire si asociere;
- Completarea definitiei beneficiarilor de finantari nerambursabile, conform necesitatilor rezultate din practica de pana in prezent. Astfel, pot beneficia de finantari nerambursabile asociatiile, fundatiile, unitatile de cult, alte categorii de organizatii neguvernamentale ale romanilor de pretutindeni si organizatiile internationale si alte persoane fizice autorizate sau juridice de drept public sau privat din Romania sau din strainatate;
- Posibilitatea stabilirii de prioritati geografice si tematice multianuale pentru acordarea de finantari nerambursabile in sprijinul romanilor de pretutindeni, prin Strategia nationala pentru romanii de pretutindeni, in scopul asigurarii implementarii politicilor publice privind romanii de pretutindeni.
- Proiectul de act normativ stabileste trei tipuri de acordare de finantare, si anume: pentru proiecte cu implementare directa, ce vizeaza actiunile proprii intreprinse de catre Ministerul pentru Romanii de Pretutindeni, pentru proiecte cu implementare indirecta, derulate de catre beneficiarii de finantari, precum si prin acordarea de granturi.
Proiectele proprii, realizate prin implementare directa, se desfasoara prin:
a) achizitii publice de bunuri, lucrari si servicii necesare pentru implementarea proiectelor, programelor sau actiunilor proprii, in conditiile prevazute de legislatia privind achizitiile publice;
b) donatii – ex. carti pentru comunitati;
c) acordare de burse de studiu si cercetare.
Evaluarea propunerilor privind finantarea indirecta se realizeaza de catre o Comisie MRP, la care pot participa in calitate de invitati, in functie de domeniul de competenta, si reprezentanti ai Grupului interministerial pentru romanii de pretutindeni.
Codul muncii si Legea Dialogului Social
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Granturile:
a) ofera posibilitatea implementarii unor prioritati tematice si geografice prin apeluri competitive de acordare de finantari, care sa sustina rezolvarea problemelor prioritare ale comunitatilor din afara granitelor.
b) ofera posibilitatea ca fondurile alocate sa fie justificate pe baza atingerii rezultatelor urmarite;
c) ofera MRP un instrument eficient si flexibil de implementare a politicilor publice aprobate in Guvern, in conditiile in care, in prezent, actiunile MRP sunt conditionate de existenta unor initiative ale asociatiilor.
Pot fi beneficiari eligibili pentru granturi:
a) organizatiile internationale si agentii ale acestora;
b) organizatiile neguvernamentale din Romania si din alte state;
c) intreprinderi cu scop lucrativ din Romania si din alte state, fara a fi posibila finantarea de activitati economice (ex. mass-media inregistrate ca societati comerciale);
d) autoritati publice locale si centrale din alte state (ex. Ministerul Culturii, pentru a dota cu fond de carte biblioteci pentru comunitatile romanesti);
f) unitati si institutii de invatamant din Romania si din alte state;
g) unitati de cult.
Actul normativ face parte din demersul MRP de a promova interesele romanilor de pretutindeni, de a raspunde asteptarilor acestora, prin pastrarea legaturilor cu comunitatile romanesti din afara granitelor tarii, in acord cu Programul de guvernare.
Sursa: gov.ro