Daca nu pune capat acestui comportament in termen de 90 de zile, compania va suporta penalitati de pana la 5% din cifra de afaceri realizata zilnic, la nivel mondial, de Alphabet, compania-mama de care apartine Google.
Margrethe Vestager, comisarul european responsabil cu politica in domeniul concurentei, a declarat: „Google a conceput numeroase produse si servicii inovatoare care au avut un impact real in viata noastra. Acesta este un lucru bun. Totusi, prin strategia pe care a aplicat-o pentru serviciul sau de comparare a preturilor, Google nu s-a multumit doar sa atraga clientii prin oferirea unui produs mai bun decat produsele concurente, ci a abuzat de pozitia dominanta detinuta pe piata de motorul sau de cautare, promovandu-si in primul rand propriul serviciu de comparare a preturilor.
Ceea ce a facut Google este ilegal in temeiul normelor antitrust ale UE. Google nu le-a dat altor societati sansa de a concura pe baza de merite si de a inova. Mai presus de toate, nu le-a dat consumatorilor europeni posibilitatea de a alege in cunostinta de cauza si le-a refuzat dreptul de a se bucura pe deplin de avantajele inovarii.”
Produsul emblematic al Google este motorul sau de cautare, care le ofera consumatorilor rezultate la cautari in schimbul datelor lor. Cel putin 90% din veniturile Google provin din mesaje publicitare, precum cele pe care le include in rezultatele la cautarile lansate de consumatori. In 2004, Google a intrat pe piata, separata, a serviciilor de comparare a preturilor din Europa, prin intermediul unui produs denumit initial „Froogle”, dar redenumit „Google Product Search” in 2008 si „Google Shopping” in 2013. Acesta le permite consumatorilor sa compare produse si preturi online si sa gaseasca oferte din partea comerciantilor cu amanuntul online de orice tip, inclusiv din partea magazinelor online ale producatorilor, platformelor (cum ar fi Amazon si eBay) si altor revanzatori.
Din 2008, Google a inceput sa puna in aplicare pe pietele europene o schimbare fundamentala a strategiei de promovare a serviciului sau de comparare a preturilor. Aceasta strategie s-a bazat pe pozitia dominanta a Google in domeniul cautarilor generale pe internet, si nu pe concurenta bazata pe merite pe pietele serviciilor de comparare a preturilor. Astfel, Google:
- a acordat in mod sistematic mai multa vizibilitate propriului serviciu de comparare a preturilor; si
- a retrogradat serviciile concurente de comparare a preturilor in cadrul rezultatelor cautarilor efectuate prin motorul sau.
Concluzia deciziei Comisiei Europene este aceea ca Google detine o pozitie dominanta pe toate pietele de cautare generala pe internet din Spatiul Economic European (SEE), adica din toate cele 31 de tari ale SEE. In acest context, Google a abuzat de aceasta pozitie dominanta pe piata prin faptul ca a acordat propriului sau serviciu de comparare a preturilor un avantaj ilegal.
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Practicile ilegale aplicate de Google au avut un impact semnificativ asupra concurentei dintre serviciul furnizat de Google si cele concurente. Acestea au permis serviciului Google de comparare a preturilor sa obtina castiguri semnificative in materie de trafic, in detrimentul concurentilor acestuia si in detrimentul consumatorilor europeni.
In vederea adoptarii deciziei sale, Comisia a colectat si a analizat minutios o gama larga de dovezi, inclusiv:
1) documente contemporane cu faptele, provenind de la Google si de la alti actori de pe piata;
2) cantitati foarte mari de date reale, inclusiv 5,2 terabyti de rezultate de cautare efective provenind de la Google (aproximativ 1,7 miliarde de cautari);
3) experimente si studii care analizeaza in special impactul vizibilitatii in rezultatele cautarii asupra comportamentului consumatorilor si a ratelor de accesare;
4) date financiare si date privind traficul din care reiese importanta comerciala a vizibilitatii rezultatelor la cautarile prin motorul Google si impactul pe care il are retrogradarea; si
5) o ampla ancheta de piata cu privire la clientii si concurentii de pe pietele in cauza (Comisia a trimis chestionare catorva sute de intreprinderi).
Amenda in valoare de 2.424.495.000 euro tine cont de durata si de gravitatea incalcarii. In conformitate cu Orientarile Comisiei din 2006 privind amenzile (a se vedea comunicatul de presa si MEMO), amenda a fost calculata pe baza valorii veniturilor obtinute de Google din serviciul sau de comparare a preturilor in cele 13 tari din SEE in cauza.
Decizia Comisiei impune Google sa inceteze comportamentul ilegal in termen de 90 de zile de la decizie si sa se abtina de la orice masura care are un obiect sau un efect echivalent. Cu alte cuvinte, decizia obliga Google sa respecte principiul simplu al acordarii unui tratament egal serviciilor concurente de comparare a preturilor si serviciului propriu.
Alte cazuri referitoare la Google
Comisia a ajuns deja la concluzia preliminara ca Google a abuzat de pozitia sa dominanta in alte doua cazuri, care se afla inca in curs de investigatie. Acestea se refera la:
1) sistemul de operare Android, in cazul caruia Comisia suspecteaza ca Google a ingradit posibilitatile de alegere si inovarea cu privire la o serie de servicii si aplicatii mobile, aplicand o strategie globala privind dispozitivele mobile pentru a-si proteja si extinde pozitia dominanta detinuta pe piata cautarilor generale pe internet; si
2) AdSense, in cazul caruia Comisia suspecteaza ca Google a diminuat posibilitatile de alegere, impiedicand site-urile terte sa obtina anunturi publicitare generate de motoarele de cautare ale concurentilor Google.
Compania Google doreste sa conteste decizia Comisiei Europene
"Cu respectam anuntam ca nu suntem de acord cu concluziile anuntate astazi", a afirmat marti Kent Walker, consilier general si vicepresedinte Google, dupa ce Comisia Europeana a impus companiei americane amenda record de 2,42 miliarde de euro, informeaza Agerpres.
Sursa: europa.eu