Aceste date au fost centralizate in editia cu numarul 21 a "Cartei Albe a IMM-urilor din Romania", prezentate joi de presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), Florin Jianu, conform Agerpres:
"Antreprenorul roman actioneaza mai ales la nivel local, deci nici macar regional sau national, identificand drept oportunitati intotdeauna piata interna, in proportie de peste 60%. De asemenea, peste 50% dintre intreprinzatori chestionati releva faptul ca performantele acestui an, pana in acest moment, au fost mai bune decat in anul precedent. Antreprenorul roman este atent la reputatia firmei si am vazut ca este atent la serviciile post-vanzare, adica exista o recurenta in relatia cu clientii, cu partenerii si cu furnizorii. 70% dintre intreprinzatori pun accent pe stabilitatea angajatilor. Asta, pentru a arata ca intreprinzatorii romani, IMM-urile noastre, sunt intr-o simbioza cu proprii angajati, ca nu exista o dualitate si un angajator versus angajati. Dimpotriva, exista o colaborare intre antreprenori si angajati. Din pacate pentru noi, antreprenorul roman este conservator, inoveaza foarte putin in propria companie. Mai putin de unu din trei intreprinzatori folosesc inovarea drept atribut pentru propria companie", a tinut sa mentioneze Jianu.
In afara de problema inflatiei, celelalte situatii din top s-au schimbat:
Legis Plus Legislatia Muncii
40 Modele de Regulament Intern
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
"In acest an avem inflatia pe primul loc, apoi, pe locul doi, scaderea cererii interne. Deci, atentie, economia incepe incet-incet sa scada motoarele si poate si din aceasta perspectiva ar trebui sa fim mai atenti la schimbarile pe care le realizam si cum le realizam. Pe locul trei, creditele incep sa fie mai scumpe, costurile ridicate ale creditelor, pregatirea si mentinerea personalului din nou revine. In ceea ce inseamna evolutia mediului de afaceri, mai multe IMM-uri, un pic mai mult de 22% fata de 21%, considera o evolutie favorabila dezvoltarii propriilor afaceri. Atentie la o cifra ingrijoratoare: numai cinci din zece intentioneaza sa acceseze fonduri europene, fata de sapte din zece, anul trecut. Aceasta intentie nu cred ca este o intentie reala, ci in sensul in care, daca nu ai fonduri la care sa aplici, sigur ca scade si interesul si o forma de raspuns versus numarul de call-uri, de apeluri. Reamintesc public faptul ca Guvernul si-a asumat in acest an deschiderea a 490 de call-uri in valoare de 36,8 miliarde de euro, din perioada 2021-2027. Pana in acest moment, din pacate, nu s-a deschis niciun call. Asteptam vesti mai bune din partea Ministerului Investitiilor si Proiectelor Europene si schimbarea acestei abordari", a precizat Florin Jianu.
De asemenea, din cauza scumpirii creditelor, tot mai multe IMM-uri incep sa se autofinanteze sau se gandesc la autofinantare.