Cu cat cultura organizationala este mai aliniata misiunii si valorilor companiei cu atat sansele de schimbare sunt mai mari. Cu toate acestea managerii trebuie sa fie constienti ca, pentru colegi, adevarata cultura a companiei este cea a comportamentelor recompensate si mesajelor transmise implicit in acest fel. De aceea intelegerea culturii unei companii ajuta in doua feluri:
- Ii face pe decidenti sa inteleaga gradul de acceptanta al schimbarii si identifica cauza radacina a provocarilor care impiedica un nivel de performanta mai ridicat.
- Identifica cauza radacina a provocarilor care impiedica un nivel de performanta mai ridicat.
Abilitatea angajatilor de a influenta
Fata de companiile globale, afacerile de familie prezinta anumite particularitati. In general, dimensiunea companiilor de familie ii aduce pe oameni mai aproape. Insa disponibilitatea angajatilor de a propune si implementa schimbarea este scazuta. De cele mai multe ori proprietarul si cei din conducere isi exercita prerogativele fara sa tina prea mult cont de parerea angajatilor. Consecinta? Acestia din urma se simt descurajati si isi pierd motivatia de a veni cu idei de imbunatatire.
Munca in echipa
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Chiar daca aceste companii spun ca munca in echipa este esentiala, de multe ori nivelul de incredere este scazut si tocmai coeziunea muncii in echipa este afectata. Lipsa de comunicare si colaborare intre diversele functiuni ale companiei si chiar la aceleasi nivele ierarhice au un impact negativ asupra mediului de lucru. Liantul unei organizatii este increderea si predictibilitea comportamentelor si actiunilor celor implicati. Siguranta pe care puterea grupului o da fiecarui angajat in parte conduce la construirea unui cadru de cooperare care genereaza eficienta in atingerea obiectivelor comune.
Raportarea la timp
Deoarece raportarea angajatilor la timp este o alta dimensiune esentiala in evaluarea unei culturi organizationale, in cazul multor afaceri de familie studiile au aratat ca orientarea spre trecut sau spre prezent influenteaza acceptanta schimbarii. Deoarece schimbarea inseamna stabilirea viitorului dorit ca sa escaladezi provocarile din prezent, concentrarea atentiei asupra a ceea ce a fost da perceptia unei lipse pe plan strategic, creeaza incertitudine, naste comportamente disfunctionale.
Potentiale solutii
- Oferirea posibilitatii angajatilor, clientilor si furnizorilor de a contribui cu idei care sa imbunatateasca politicile si procedurile de lucru.
- Forumurile interne pentru angajati si implementarea sondajelor privind calitatea relatiilor cu clientii si satisfactia furnizorilor sunt foarte utile.
- Organizarea unui grup de management strategic care sa se intalneasca saptamanal pentru a discuta provocarile de afaceri, pentru a coordona activitatile dintre functiuni cu scopul de a construi incredere si coeziune.
- Stabilirea viziunii companiei si declaratiei de misiune, cu participarea managementului fiecarei functiun, pentru a incuraja un sentiment de apartenenta.
Realizarea unui panou cu fotografiile companiei din primii ani ajuta angajatii sa cunoasca istoria si longevitatea companiei si incurajeaza munca in echipa intre colegi.
In concluzie
Imbunatatirile organizationale sunt putin probabile fara schimbarea culturii companiei. Dar schimbarea culturii este de durata, necesita interventii continue si este fie prea costisitoare, fie prea consumatoare de timp. De aceea realizarea schimbarilor structurale necesare poate servi drept interventie initiala pentru schimbarea culturii. Imbunatatirea colaborarii, in special in randul echipei de conducere, creeaza posibilitatea unui dialog continuu intre toti colegii si netezeste calea ca acest comportament sa fie integrat in relatiile lor de lucru. La fel, socializarea poate aduce un angajament fata de valorile organizationale si poate incuraja o mentalitate orientata spre lucrul in echipa. Schimbarea culturii este un elefant ce se consuma in doze mici.
Autor: Alina Fanita, CEO, PKF Finconta