Procesul de evaluare poate fi structurat in 6 etape principale, care stau la baza unei masurari obiective si eficiente a performantei profesionale. Metodele de evaluare difera de la firma la firma si de la un domeniu la altul, insa aceste etape sunt esentiale si trebuie respectate indiferent de metodele sau criteriile stabilite.
Etapele evaluarii sunt:
- stabilirea standardelor de performanta
- informarea angajatului cu privire la aceste standarde si cerinte
- masurarea efectiva a performante
- compararea rezultatelor obtinute cu standardele stabilite
- discutarea rezultatelor (feedback)
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Portal Codul Muncii
Medicina muncii un aliat al angajatorului
- luarea unor decizii pe baza acestor rezultate
1. Stabilirea standardelor de performanta
Orice tip de evaluare presupune stabilirea criteriilor in functie de care va fi masurata performanta profesionala. Aceste criterii trebuie sa fie concise, clare si masurabile. Orice ambiguitate trebui9e evitata.
2. Informarea angajatului cu privire la standarde
Managerul are responsabilitatea de a informa angajatii cu privire la standardele in baza carora vor fi evaluati. Acestia trebuie sa inteleaga foarte clar ce atributii le revin, care sunt asteptarile managerilor in privinta lor, precum si orice obiectiv calitativ sau cantitativ pe care trebuie sa-l indeplineasca. In aceasta etapa, standardele inca mai pot fi modificate, daca angajatii ofera un feedback negativ. Orice neclaritate ar trebui rezolvata in acest moment.
3. Masurarea efectiva a performantei
Aceasta etapa presupune o monitorizare constanta, de-a lungul perioadei stabilite (trimestrial sau anual) a performantei. Monitorizarea nu impiedica managerul sa acorde asistenta angajatului, in cazul in care acesta are nevoie de indrumari sau clarificari. Cu cat mai multe date si cifre exacte sunt stabilite, cu atat mai bine.
4. Raportarea performantei la standarde
Scopul acestei etape este de a identifica discrepantele dintre activitatea efectiva a angajatului si cerintele stabilite, de comun acord, la inceput. Astfel, performanta salariatului poate sa fie peste sau sub asteptari, la fel cum poate sa se incadreze in tiparele initiale.
5. Discutarea rezultatelor
Poate fi considerata drept cea mai importanta etapa a evaluarii. Concluziile intregului proces vor fi discutate impreuna cu angajatul: care sunte reusitele sale? care sunt punctele slabe? Feedback-ul trebuie sa se bazeze intotdeauna pe o atitudine pozitiva si un dialog constructiv. Posibilele solutii sunt discutate impreuna cu angajatul evaluat, motivatiile si sugestiile sale sunt importante in acest moment.
6. Luarea deciziilor privind pasii urmatori
Evaluarea sta la baza tuturor deciziilor de HR, de la promovari si cresteri salariale, pana la transferuri, suspendari sau concedieri. Dicizia finala a managerului de HR se bazeaza pe analiza rezultatelor si a feedback-ului oferit de angajat.
Studiile realizate printre angajati arata ca o mare parte sunt nemultumiti de faptul ca managerul nu ia masuri efective, raportate la evaluare. De aceea, este esentiala ca orice decizie de HR sa fie in perfecta concordanta cu rezultatele evaluarii, asa cum au fost identificate de catre manager si intelese de catre salariat.