Inainte de a vedea care sunt rezolvarile, sa aflam care sunt cele trei conflicte cel mai des intalnite, produse de faptul ca angajatii fac parte din generatii diferite. Astfel, cele mai frecvente cauze sunt stilul de management, asteptarile care tin de echilibrul dintre viata profesionala si cea privata si, pe locul trei, stilul de comunicare. Asa cum veti afla prin cele ce urmeaza, comunicarea va fi, de multe ori, adusa in discutie.
1. Felul in care se gestioneaza de manager dinamica unei intregi echipe influenteaza semnificativ aparitia unor conflicte, dar si felul in care managerii apartinand unor generatii diferite pot participa, in mod inconstient, la perpetuarea unor astfel de neintelegeri.
Ca manager, puteti rezolva astfel de situatii daca va veti concentra pe a oferi si cultiva unele valori care sa functioneze ca numitor comun intre generatii si care sa depaseasca astfel orice bariera ridicata adesea de varsta, diferenta de opinie sau de perspectiva. Potrivit Talent Blog, daca generatia X vede in leadership trasaturi care tin de corectitudine, competenta si obiectivitate, tinerii din ziua de azi pun pret mai degraba pe abilitatile de comunicare si empatie pe care le are un lider. Realitatea pe care trebuie sa o acceptam este ca cei mai multi angajati isi vor dori aceleasi lucruri de la managerul lor: corectitudine, empatie si abilitati de a rezolva sau gestiona eficient diverse situatii. Managerul care se va concentra pe aceste abordari va avea numai de castigat.
2. Pe locul doi se afla asteptarile privind echilibrul dintre viata profesionala si cea personala, iar aici munca managerului incepe inca din etapa de recrutare.
Daca pana nu demult nici macar nu se discuta despre un astfel de echilibru, in prezent vorbim de oameni care tin din ce in ce mai mult la timpul lor si care nu mai sunt dispusi sa lucreze peste program sau sa isi sacrifice echilibrul dintre viata personala si cea profesionala doar de dragul unei remuneratii mai mari. Tocmai de aceea, este bine sa fiti sinceri si sa anuntati de la bun inceput care este politica firmei in ce priveste criteriile si regulile in aceasta privinta. De exemplu, poate ca firma nu ofera posibilitatea de a lucra de acasa sau, dimpotriva, are inclusa o politica a companiei care necesita 50% munca de acasa. Asigurati-va ca viitorul angajat cunoaste aceste lucruri.
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
3. Comunicarea este, din nou cheia, insa tot comunicarea poate sa ne duca pe panta lina catre… conflict.
De multe ori felul in care incercam sa transmitem un mesaj nu este cel mai potrivit si nu va fi perceput asa cum ne-am dori de catre receptor. Tocmai de aceea trebuie sa alegem modul potrivit de a comunica in functie de persoana din fata noastra si sa cream un mesaj potrivit. De la e-mail-uri sau sedinte pana la videoconferinte si mesaje pe telefon, felul in care comunicam unii cu ceilalti in cadrul unei companii trebuie sa tina cont, intotdeauna, si de optiunile si preferintele celorlalti.
Respectul fata de celalalt, acceptarea faptului ca uneori exista diferente de opinie si accentul pus pe incluziune reprezinta valori pe care le puteti cultiva si implementa fara teama. Cu astfel de abordari pozitive, nu aveti cum sa dati gres.