Definirea "angajatilor dificili" este subiectiva insa, de cele mai multe ori, este vorba despre acele persoane care au fie au probleme de performanta, fie au probleme de comunicare. Un intreg departament sau o intreaga echipa poate fi afectata de un singur salariat care nu isi indeplineste sarcinile in mod corespunzator sau care nu comunica eficient cu managerul.
Problema suplimentara este ca managerul de Resurse Umane sau managerul departamentului consuma tip si energie pentru a dialoga cu astfel de angajati dificili, in incercarea de a restabili traiectoria corecta. Iar acest dialog se transforma, de multe ori, intr-o spirala din care nimeni nu iese invingator.
Asadar, daca va confruntati cu angajati dificili, incercati sa puneti in practica urmatoarele strategii care si-au dovedit eficienta:
1. Oferiti feedback clar si concis
Problemele de acest tip tind sa se prelungeasca la nesfarsit, pe baza unor compromisuri neconfirmate. Stim ca astfel de discutii sunt neplacute, insa feedback-ul clar si concis are doua avantaje majore: reduce reactiile defensive si ofera angajatului dificil o directie clara.
Nu amanati discutia, nu ramaneti la nivelul generalitatilor, ci informati angajatul cu privire la problema reala si ce e de facut.
2. Bazati-va pe dovezi in scris
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Discutiile nu vor ajunge nicaieri daca raman la stadiul de discutii. Mai rau, va puteti trezi implicat intr-un litigiu de munca, fara a avea dovezi de partea dumneavoastra. Aveti doua masuri de luat: pastrati o evidenta scrisa a parcursului comunicarii cu respectivul angajat dificil si incercati sa aveti la indemana data concrete.
3. Pastrati o pozitie ferma
Problemele cauzate de angajatii dificili tind sa persiste deoarece lucrurile sunt lasate sa se desfasoare in mod firesc. Flexibilitatea nu este intotdeauna o optiune pozitiva. In cazul salariatilor care provoaca dificultati, trebuie sa pastrati o pozitie ferma si sa va mentineti hotararile. Orice decizie ati lua, asigurati-va ca este respectata si nu cedati unui eventual santaj emotional - specialitatea angajatilor dificili.
4. Stabiliti obiective si consecinte masurabile
Ambiguitatea este un inamic la fel de periculos precum flexibilitatea. Amenintarile sunt inutile si nerecomandabile. Asadar, comunicati masuri ferme, precum : "Daca pana la data X, obiectivul Y nu este indeplinit, voi proceda in modul Z". Comunicati clar, stabiliti obiective concrete, confruntati datele obtinute si mentineti o pozitie ferma.