Ce ne scapa din vedere? Chiar exercitiul admiratiei. Cum functioneaza? E foarte simplu: eliminam convingerile potrivit carora, pe romaneste, membrii aceleiasi echipe isi fura unii altora caciula. In Romania, sentimentul de apartanenta la o comunitate este unul firav, prea putin dezvoltat si educat. Chiar daca lucrurile incep sa se schimbe, in campul muncii si in cadrul corporatiilor mai sunt multe etape de parcurs in aceasta privinta.
Ce e de facut? Umblam, intai de toate, la valorile companiei. Reamintim angajatilor care sunt lucrurile in care noi credem. Le spunem ca asteptam empatie, colaborare, munca de echipa. Oferim contexte care sa ofere acestora sansa de a invata si de a cultiva aceste valori pe care le promovam. Schimbarea trebuie sa vina din ambele directii.
Exercitiul admiratiei inseamna sa apreciezi, sa stimezi, sa respecti calitatile celui de langa tine. Sa oferi din ceea ce cunosti fara sa traiesti cu impresia ca ti se injumatatesc cunostintele. Inveti invatandu-i pe ceilalti nu e doar o expresie, ci este un mare adevar. A admira inseamna a accepta ca exista loc de mai bine, ca exista oameni care stiu mai mult decat noi si ca putem ajunge si noi acolo unde sunt ei.
A admira inseamna a intelege ca poti reusi fara a demola, ca poti avea succes fara a critica si ca poti creste fara a considera obiectivele altor oameni ca fiind obstacolele care-ti stau in fata. In lume si intr-o organizatie, chiar e loc pentru fiecare. Insa trebuie sa intelegem cum arata acest loc, ce responsabilitati avem pentru a-l crea si ce presupune munca noastra in concordanta cu valorile companiei.
Mentalitatea de tip "putinatate", adesea rigida, ne tine in mod cert pe loc. Este mentalitatea care ne face sa credem ca nu vom mai avea niciodata o a doua sansa din moment ce am ratat-o pe prima, este cea care aproape ca ne obliga sa ne identificam cu esecul si cea care ne face sa credem ca nu e loc pentru trei, cinci, zece oameni intr-o singura echipa.
Daca managerii apreciaza enorm unele trasaturi si valori ale angajatilor, printre acestea se numara spiritul de echipa, dorinta de colaborare, abilitatea de a ne adapta, curajul si abordarea proactiva in tot ceea ce tine de sarcinile noastre de serviciu. O mentalitate care vine la pachet cu abordarea lipsita de admiratie pentru ceilalti este, obligatoriu, o mentalitate care ne face sa nu vedem in perspectiva, ci cat mai ingust posibil.
Iar atunci cand privesti lumea, prezentul si viitorul printr-o fasie ingusta, nu ai cum sa zaresti oportunitatile care se afla in dreapta si in stanga ta. Doar a fost una singura si ai ratat-o, nu-i asa?
Portal Codul Muncii
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Desi e greu, admiratia se educa. Venim dupa ani de scoala in care, parinti si profesori deopotriva, predau competitia lipsita de admiratie, o competitie nociva care scoate din ecuatie singurul element care ii poate implini pe cei care pierd si castiga deopotriva: admiratia. Il admir pe cel care a castigat si pot invata de la el. Il admir pe cel care, desi a pierdut, a participat si nu renunta. Cati dintre noi spunem asta copiilor? Cati dintre noi ne spunem asta, adulti fiind? Avem responsabilitatea de a ne analiza in amanunt, de a intelege de ce multe dintre aspectele care tin de locul de munca pot fi schimbate de noi si de ce unii par sa-si iubeasca munca, in vreme ce altii par sa o deteste.
Admiratia este poate cel mai bun exercitiu pe care-l putem face in 2020.