Instrumente de lucru nr. 1 pentru specialistii de HR

Reprezentanti ai salariatilor cu mandat expirat - ce trebuie sa stie angajatorii?

11 /Sep2024
Reprezentanti ai salariatilor cu mandat expirat - ce trebuie sa stie angajatorii?
Tags: reprezentanti salariatilegea dialogului social nr. 3672022

In Legea Dialogului Social nr. 367/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede la art. 57 alin. (1) ca:

”La angajatorul la care sunt incadrati minimum 10 angajati/lucratori si la care nu exista sindicat, interesele angajatilor/lucratorilor pot fi promovate si aparate de reprezentantii lor, alesi si mandatati special in acest scop, conform legii”.

Concret, alegerea reprezentantilor salariatilor este, conform legii, responsabilitatea acestora, nu a angajatorului. Procesul de alegere si regimul aplicabil reprezentantilor salariatilor este reglementat la art. 57 – 62 din Legea nr. 367/2022.

Dar cum se va proceda in situatia in care mandatele reprezentantilor au expirat? Cine va fi tras la raspundere si cum se va proceda, conform Legii Dialogului Social? Despre toate acestea vom afla mai multe din speta prezentata mai jos de catre expertii de la PortalCodulMuncii:

"Suntem o companie cu 50 de angajati, am avut desemnati 3 reprezentanti ai salariatilor, conform Legii 367/2022 - privind dialogul social, al caror mandat este expirat de un an, in acest timp nu a solicitat nici un angajat renumirea altor reprezentanti. Este obligat angajatorul sa limiteze alegerea reprezentantilor angajatilor? Este sanctionat angajatorul daca nu are desemnati acesti reprezentanti?"

Raspunsul specialistilor: 

La art. 57 alin. (3) din Legea dialogului socia l nr. 367/2022 se prevede expres ca se interzice angajatorului orice interventie in procesul de alegere a reprezentantilor angajatilor. Astfel, daca salariatii nu organizeaza procedura de alegere a reprezentantilor lor, angajatorul nu este sanctionat.

Avand in vedere interdictia de la art. 57 alin. (3), in opinia noastra, angajatorul poate face doar ce prevede expres legea.

Astfel, angajatorul:

- poate sa faciliteze desfasurarea procedurilor de alegere a reprezentantilor angajatilor/lucratorilor, dar strict la cererea acestora; in opinia noastra, aceasta facilitare se refera la punerea la dispozitie a unor resurse ca de ex. o sala pentru reuniuni, o imprimanta, computer;
- are obligatia sa informeze toti angajatii unitatii cu privire la continutul procedurilor si/sau regulamentului pentru desfasurarea alegerii reprezentantilor angajatilor/lucratorilor, in termen de maxim 10 zile de la primirea acestuia de la grupul de initiativa al salariatilor;
- sa stabileasca, de comun acord cu salariatii, numarul de reprezentanti ai angajatilor conform art. 58 alin. (2);
- sa negocieze cu reprezentantii salariatilor numarul de ore in cadrul programului normal de lucru, destinat indeplinirii mandatului pe care acestia l-au primit (art. 61).

Este important sa fie alesi reprezentanti ai salariatilor atunci cand se initiaza negocierea colectiva, deoarece daca salariatii nu isi aleg reprezentantii, atunci aceasta negociere a contractului colectiv de munca nu poate avea loc.

Eventual, in calitate de angajator, puteti sa informati salariatii asupra prevederilor legale in vigoare, mai ales daca trebuie sa initiati negocierea colectiva conform prevederilor art. 97 din lege. Dar, mai departe este datoria salariatilor sa organizeze alegeri si sa-si desemneze reprezentantii.

Un raspuns oferit in septembrie de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
 
Multe dintre articolele Codului muncii au fost modificate prin acte normative recente, cum ar fi Legea nr. 283/2022, care a introdus schimbari privind contractul individual de munca, regulamentul intern sau timpul de munca, precum si o serie de noi drepturi ale salariatului:

  • dreptul de a solicita trecerea pe un post vacant care ii asigura conditii de munca mai favorabile daca si-a incheiat perioada de proba si are o vechime de cel putin 6 luni la acelasi angajator;
  • dreptul la concediul de ingrijitor;
  • dreptul de a fi informat cu privire la politicile de formare profesionala;
  • dreptul de a cere despagubiri in cazul oricarui tratament nefavorabil aplicat ca urmare a solicitarii sau exercitarii unuia dintre drepturile legale;


La fel, Legea nr. 367/2022 a abrogat celebra Lege nr. 62/2011 a dialogului social si a adus obligatii noi pentru angajatori, cu aplicabilitate imediata. Aceste obligatii schimba multe lucruri din vechea legislatie si vizeaza aspecte importante ale relatiei cu angajatii...mai multe puteti afla din lucrarea Codul muncii si Legea dialogului social in forma cea mai simpla, cea mai eficienta si cel mai usor de utilizat: in format tiparit, detalii AICI >>>

de Ionut Petre


Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Votati articolul "Reprezentanti ai salariatilor cu mandat expirat - ce trebuie sa stie angajatorii?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Comentarii 0 comentarii
Click aici si adauga propriul comentariu



Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Noutati legislative si studii de caz

Atentie la hartuirea la locul de munca!

Protejati-va impotriva amenzilor!

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Noutati legislative si studii de caz".
© copyright 2012 - 2024 Resurse-Umane.ro . Toate drepturile rezervate.
Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Noutati legislative si studii de caz

Atentie la hartuirea la locul de munca!

Protejati-va impotriva amenzilor!

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Noutati legislative si studii de caz".