Raspunsul specialistului:
Contabilitatea se organizeaza si se conduce conform Legii contabilitatii 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Conform art. 10 din lege, contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare.
De exemplu, conform art. 6 din OG 65/1994, expertul contabil poate executa, ca profesionist individual sau ca societate, pentru persoanele fizice si juridice, urmatoarele lucrari:
a) organizeaza, conduce, tine, verifica si supravegheaza contabilitatea, intocmeste si semneaza situatiile financiare si executa lucrari cu caracter fiscal, respectiv calculul de impozite, taxe si contributii, intocmirea si depunerea de declaratii fiscale si asigurarea reprezentarii clientului in relatia cu autoritatile fiscale, ca parte a unui contract de prestari de servicii in domeniul contabilitatii.
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Prin tinerea contabilitatii se intelege inregistrarea in contabilitate a operatiunilor economico-financiare cu respectarea legii contabilitatii si a reglementarilor contabile aplicabile, precum si refacerea sau revizuirea contabilitatii. Rezultatul lucrarilor de verificare sau revizuire poate consta in semnatura de certificare acordata de expertul contabil. Prin lucrari cu caracter fiscal se intelege calculul de impozite, taxe si contributii, intocmirea si depunerea de declaratii fiscale si asigurarea reprezentarii clientului in relatia cu autoritatile fiscale;
b) acorda asistenta de specialitate privind organizarea si tinerea contabilitatii;
c) efectueaza analize si evaluari economico-financiare in scop financiar-contabil, altele decat cele definite prin Ordonanta Guvernului nr. 24/2011 privind unele masuri in domeniul evaluarii bunurilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 99/2013, cu modificarile si completarile ulterioare, si care nu se concretizeaza intr-un raport de evaluare intocmit potrivit standardelor de evaluare adoptate de Asociatia Nationala a Evaluatorilor Autorizati din Romania (ANEVAR). Astfel de evaluari se pot referi la estimari ale fluxurilor de trezorerie si ale starii financiare a entitatii, evaluarea veniturilor si a cheltuielilor, estimarea nivelului provizioanelor si a ajustarilor de valoare, precum si alte evaluari executate de expertii contabili in activitatea lor curenta, fara a se limita la acestea;
d) efectueaza expertize financiar-contabile, inclusiv expertize financiar-contabile cu componenta fiscala, dispuse de organele judiciare sau solicitate de persoanele fizice ori juridice in conditiile prevazute de lege si de reglementarile CECCAR;
e) executa alte lucrari cu caracter financiar-contabil, inclusiv activitati de evidenta electronica a personalului, de salarizare, de organizare administrativa si informatica, certificare de informatii, date si documente;
f) indeplineste, potrivit dispozitiilor legale, atributiile prevazute in mandatul de cenzor si de mandatar financiar;
g) acorda asistenta de specialitate necesara pentru infiintarea si reorganizarea societatilor;
h) asigura managementul financiar-contabil si al performantei economice;
i) asigura controlul intern de gestiune si managementul riscurilor persoanelor juridice;
j) acorda consultanta in gestiune financiara si in contabilitate, presteaza servicii specifice contabilitatii manageriale si raportarii integrate;
k) efectueaza pentru persoanele fizice si juridice servicii profesionale care presupun cunostinte privind activitatile prevazute la prezentul articol.
Asadar, conform art. 6 lit. e) din OG 65/1994, contabilul executa alte lucrari cu caracter financiar-contabil, inclusiv activitati de evidenta electronica a personalului, de salarizare, de organizare administrativa si informatica, certificare de informatii, date si documente.
Conform art. 35 alin. (1) din Legea 53/2003 - Codul muncii, republicata, orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiti sau la acelasi angajator, in baza unor contracte individuale de munca, beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea. Potrivit alin. (2) al aceluiasi articol, fac exceptie de la prevederile alin. (1) situatiile in care prin lege sunt prevazute incompatibilitati pentru cumulul unor functii. Aceste prevederi sunt aplicabile personalului contractual incadrat in institutiile publice.
Prin urmare, in temeiul art. 35 din Codul muncii, se pot cumula orice functii exceptand situatiile in care prin lege sunt prevazute incompatibilitati pentru cumulul acestora. Intre functia de contabil si cea de inspector resurse umane nu sunt prevazute incompatibilitati legale. Cele doua activitati sunt organizate, in functie de marimea unitatii, in cadrul aceluiasi departament.
Asadar, cumulul a doua sau mai multe functii la acelasi angajator este posibil prin incheierea a doua contracte de munca distincte, cu fisa postului aferenta fiecarui contract.
Va atasam fisa postului pentru inspector resurse umane: Descarca word
Raspuns oferit de Gabriela Dita, consilier juridic, pentru PortalCodulMuncii.ro