Raspunsul specialistului:
Aspectele mentionate de dumneavoastra sunt legate de securitatea si sanatatea la locul de munca. Acest domeniu este reglementat prin Codul muncii (Titlul V Sanatatea si securitatea in munca), Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, aprobate prin HG 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare si HG 355/2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
Cine completeaza fisa de identificare a factorilor de risc profesional
Notiunea de dosar personal este reglementata prin HG 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor. Astfel, la art. 7 alin. (1) se prevede ca angajatorii au obligatia de a intocmi un dosar personal pentru fiecare dintre salariatii incadrati cu contract individual de munca, de a-l pastra in bune conditii la sediul angajatorului sau, dupa caz, la sediul secundar daca este delegata competenta incadrarii personalului prin incheierea de contracte individuale de munca, precum si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora.
La art. 7 alin. (2) se prevede ca dosarul personal al salariatului cuprinde cel putin urmatoarele documente: actele necesare angajarii, contractul individual de munca, actele aditionale si celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca, acte de studii/certificate de calificare, precum si orice alte documente care certifica legalitatea si corectitudinea completarii in registru.
Fisa de identificare a factorilor de risc profesional 2021
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Portal Codul Muncii
Analizand aceasta prevedere legala, observam ca legiuitorul a reglementat existenta obligatorie la dosarul personal a anumitor categorii de documente, lasand la latitudinea angajatorilor sa stabileasca, in functie de alte reglementari si in functie de regulamentele/procedurile interne, ce alte documente mai pastreaza la acest dosar.
In opinia noastra, in acest dosar personal al angajatului trebuie incluse toate documentele care au legatura cu desfasurarea relatiilor de munca, cu drepturile si obligatiile pe care le are angajatul, stabilite prin acte normative, prin contractul de munca, contractul colectiv de munca etc. Practic, acest dosar contine istoricul salariatului la angajatorul sau.
Revenind la domeniul sanatatii si securitatii in munca, referitor la fisa de identificare a factorilor de risc profesional, precizam ca aceasta este reglementata prin HG 355/2007 cu modificarile si completarile ulterioare.
In acest act normativ, la art. 37, se prevad urmatoarele:
Art. 37. - (1) Dosarul medical si fisa de identificare a factorilor de risc profesional se pastreaza la structura de medicina muncii pe durata derularii contractului cu angajatorul.
(2) Dosarul medical si fisa de identificare a factorilor de risc profesional pot fi, la solicitare, predate noii structuri de medicina muncii agreate de angajator.
(3) Dosarele medicale trebuie pastrate la structurile de medicina muncii cel putin 40 de ani de la incetarea expunerii, in cazul expunerii profesionale la agenti cancerigeni sau mutageni la locul de munca.
La art. 38 se prevede de asemenea ca angajatorul pastreaza lista locurilor de munca cu riscuri profesionale si fisele de aptitudine.
Din aceste prevederi, constatam ca obligatia legala este ca fisa de identificare a factorilor de risc profesional sa se pastreze la structura de medicina muncii pe durata derularii contractului cu angajatorul.
Desi actul normativ nu prevede, in opinia noastra, angajatorul ar trebui sa detina eventual o copie a fisei de identificare a factorilor de risc profesional transmisa structurii de medicina muncii, fisa care sa se regaseasca in dosar alaturi de fisa de aptitudine, emisa de medicul de medicina muncii pentru fiecare salariat.
Fisa de identificare a factorilor de risc profesional, conform modelului prevazut in Anexa 3 la HG 355/2007, este intocmita de lucratorul desemnat care se ocupa de activitatile de prevenire si protectie din cadrul intreprinderii.
Raspuns oferit de Adina Popescu, consilier juridic, pentru PortalCodulMuncii.ro >>>