In general, se considera ca titulatura unui job trebuie sa fie cat mai formala, sa respecte anumite reguli de formulare si sa descrie cat mai obiectiv posibil principala functie a postului respectiv.
Insa unele mari companii, precum Disney si Google, au descoperit in redenumirea posturilor o oportunitate creativa de crestere a motivatiei angajatilor.
Potrivit Harvard Business Review, lucratorii de la Disney sunt denumiti "membri ai echipajului de filmare", lucratorii de la Subway au devenit "sandwich artists", iar unii responsabili PR si-au castigat denumirea de "propavaduitori ai brand-ului".
Dan Cable, profesor la London Business School, este autorul unui studiu publicat in 2014, privind redenumirile postului realizate chiar de angajati. Cable a realizat cercetari in cadrul fundatiei Make-A-Wish, unde angajatii au fost invitati sa propuna redenumiri distractive ale propriilor job-uri.
In urma acestui proces, salariatii respectivi au declarat ca noile denumiri creative i-a facut sa isi vada activitatea intr-o lumina noua si sa se simta mai motivati sa performeze.
Concluzia cercetarii a fost ca redenumirea job-urilor ajuta angajatii sa redescopere importanta si semnificatia profunda a muncii lor, ceea ce a redus cu mult stresul profesional.
Metoda are aceleasi rezultate pozitive si in cazul redenumirii colective. In cazul unui cunoscut producator european de bere, lucratorii au fost invitati sa gaseasca, impreuna, o noua denumire pentru functia lor comuna. Sondajul ulterior a aratat ca acestia erau cu 16% mai satisfacuti la locul de munca si se identificau cu locul de munca propriu cu 11% mai mult decat lucratorii din grupul care nu a participat la experiment.
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Portal Codul Muncii
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Pasi pentru redenumirea posturilor
In urma studiilor efectuate, Cable a stabilit pasii optimi pentru redenumirea creativa a unui job:
1. Care este scopul ultim al postului? Angajatul trebuie sa isi raspunda la intrebarile legate de sensul activitatii sale, cine sunt beneficiarii, ce valori sunt create, de ce este importanta actvitatea sa.
2. Care este identitatea sa profesionala? In continuare, angajatul identifica particularitatile sale profesionale, ce il diferentiaza de ceilalti, ce calitati principale detine.
3. Explorarea potentialelor titulaturi. Se realizeaza, in mod ideal, impreuna cu alti angajati sau cu responsabilii de HR.
4. Alegerea unei noi denumiri, in urma feedback-ului obtinut de la angajator.
Schimbarea denimirilor posturilor cu titluri mai creative nu functioneaza automat, pentru orice companie. Insa nu costa nimic si are un potential major.
"Rebranding-ul denumirilor posturilor in jurul ideii de "scop al muncii", trasaturi culturale unice si identitatile personale ale angajatilor poate avea efecte importante asupra modului in care persoanele din exterior reactioneaza in raport cu acele posturi si a modului in care titularii lor se percep pe ei insisi" a concluzionat Cable, citat de Harvard Business Review.