Stresul nu mai este "rezervat" doar personelor cu functii inalte sau posturi de raspundere. Ttoti angajatii sunt afectati de lipsa timpului, de presiuni profesionale si de competetivitatea excesiva. Intre deadline-uri la limita imposibilului si multe ore peste program, stresul isi face loc in viata noastra si ne afecteaza atat productivitatea cat si starea de spirit.
Sharon Melnick, psiholog organizational, recomanda urmatoarele:
Sa actionam, nu sa reactionam
Atunci cand simtim ca o situatie ne scapa de sub control, hormonul stresului este activat. Cel mai bine este sa dinstingem intre aspectele care nu stau in puterea noastra si lucrurile in legatura cu care putem face ceva. Suntem responsabili doar de actiunile noastre, asadar sa ne concentram pe ceea ce tine de noi, nu pe circumstantele care nu pot fi schimbate.
Sa gestionam eficient intreruperile
Suntem de-a dreptul bombardati, in fiecare zi, cu mesaje, telefoane, schimbari de ultima ora, intalniri urgente si noi cerinte. Avem puterea de a raspunde acestor factori in 3 moduri: fie acceptam intreruperea, fie o eliminam, fie stabilim un raspuns pentru mai tarziu. Majoritatea intreruperilor sunt repetitive si le putem anticipa. Sa incercam sa stabilim o strategie de raspuns pentru fiecare categorie de factori care ne intrerup.
Sa ne organizam mai bine
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Legis Plus Legislatia Muncii
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Cuvintele-cheie sunt: energie si concentrare. Cercetarile arata cu perioadele scurte de concentrare intensa, intercalate cu pauze pentru recuperare, duc la o productivitate mult mai mare decat activitatea haotica neintrerupta. Programati-va pauze scurte.
Sa adoptam un stil de viata sanatos
Somnul suficient, hidratarea, alimentatia corespunzatoare si exercitiile de respiratie sunt mult mai importante decat realizam. Orice program de lucru ar trebui sa includa scurte pauze pentru exercitii de respiratie, in care sa respiram profund, pentru calmare si reluarea concentrarii.
Sa ne calmam rapid
Resentimentele si frustrarile acumulate sunt o cale sigura spre stresul cronic, care ne scade drastic eficienta. Situatiile neplacute apar in mod inevitabil la locul de munca, de aceea este esential sa invatam sa reactionam corect: o respiratie adanca actioneaza precum apasarea unui buton de "Pauza". Sa nu lasam situatiile neplacute fara raspuns, dar sa raspundem in mod adecvat si rational.