Instrumente de lucru nr. 1 pentru specialistii de HR

Angajare cetatean strain, din afara UE - procedura si pasi de urmat

04 /Oct2024
Angajare cetatean strain, din afara UE - procedura si pasi de urmat
Tags: angajare cetatean non ueangajare personal din strainatate

Conform art. 2 lit. c) din OG 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania, avizul de angajare este documentul oficial eliberat de catre Inspectoratul General pentru Imigrari, care atesta dreptul unui angajator de a incadra in munca un strain pe o anumita functie.

Prin urmare, pentru incadrarea in munca a unui strain (persoana din afara UE), angajatorul trebuie sa obtina avizul de angajare.

Cazurile in care nu este necesar avizul de angajare sunt mentionate la art. 3 alin. (2) din OG 25/2014 dupa cum urmeaza:

a) strainii al caror acces liber pe piata muncii din Romania este stabilit prin tratate incheiate de Romania cu alte state;
b) strainii care urmeaza sa desfasoare activitati didactice, stiintifice sau alte categorii de activitati specifice cu caracter temporar in institutii de profil acreditate ori autorizate provizoriu din Romania, in baza unor acorduri bilaterale sau ca titulari ai unui drept de sedere temporara pentru desfasurarea de activitati de cercetare stiintifica, si personalul cu calificare speciala, in baza ordinului ministrului educatieinationale, precum si strainii care desfasoara activitati artistice in institutii de cultura din Romania, in baza ordinului ministrului culturii;
c) strainii care urmeaza sa desfasoare pe teritoriul Romaniei activitati temporare solicitate de ministere ori de alte organe ale administratiei publice centrale sau locale ori de autoritati administrative autonome;
d) strainii care sunt numiti la conducerea unei filiale, reprezentante sau sucursale de pe teritoriul Romaniei a unei companii care are sediul in strainatate, in conformitate cu actele prevazute de legislatia romana care fac dovada in acest sens;


e) strainii titulari ai dreptului de sedere pe termen lung pe teritoriul Romaniei;
f) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman;
g) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru studii;
h) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara acordat potrivit prevederilor art. 130 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
i)  strainii, posesori ai unui permis de sedere temporara valabil, acordat in scopul reintregirii familiei, care au beneficiat anterior de un drept de sedere pe teritoriul Romaniei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman si care se afla in una dintre situatiileprevazute la art. 64 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) strainii care au dobandit o forma de protectie in Romania;
k) solicitantii de azil de la data la care au dreptul de a primi acces la piatafortei de munca potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, daca se mai afla in procedura de determinare a unei forme de protectie;
l) strainii tolerati, pe perioada cat li s-a acordat tolerarea ramanerii pe teritoriul Romaniei.
m) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara in scop de munca, incadrati in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pentru incadrarea in munca la un alt angajator, cu contract individual de munca cu timp partial;
n) strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru activitati religioase care urmeaza sa fie incadrati in munca pe teritoriul Romaniei, in cadrul unitatilor de cult.
o) cetatenilor din Republica Moldova, Ucraina si Republica Serbia incadrati in munca pe teritoriul Romaniei cu contract individual de munca cu norma intreaga, pe o perioada de maximum 9 luni intr-un an calendaristic.

Iata un caz relevant, prezentat de specialistii de la PortalCodulMuncii:

"Avem urmatoarea situatie, astazi isi incepe activitatea o salariata  cetatenie albaneza, care a fost angajata cu, contract individual de munca pe perioada nedeterminata in baza permisului de sedere temporara valabil pana la 03.08.2028, aceasta fiind membru familie cetatean roman. Va rugam sa ne sfatuiti cum este legal si cum ne recomandati sa procedam in astfel de situatii in relatia cu Inspectoratul General de Imigrari. Care sunt pasii necesari cand avem astfel de solicitari atat pentru angajare cat si pentru executarea contractului individual de munca."

Raspunsul specialistilor: 


Angajarea cetatenilor statelor NON UE poate fi facuta doar in baza avizului de angajare daca nu se incadreaza la exceptii. Ori, salariata de cetatenie albaneza are permis de sedere temporara pentru reintregirea familiei in calitate de membru de familie al unui cetatean roman.

Prin urmare, salariata este exceptata de la obtinerea avizului de angajare.

Conform art. 16 alin. (1) din Codul muncii:

Contractul individual de munca se incheie in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, in limba romana, cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii de catre salariat. Obligatia de incheiere a contractului individual de munca in forma scrisa revine angajatorului.

Astfel, reglementarile din Codul muncii stabilesc incheierea contractului individual de munca in limba romana.

Cu toate acestea, daca strainul nu cunoaste limba romana, contractul individual de munca se va incheia si in limba cu privire la care salariatul declara ca o cunoaste.

Conform reglementarilor OG 25/2014 (art. 5 alin. (1) lit. c)) salariatii straini dau o declaratie pe proprie raspundere ca au cunostinte minime de limba romana sau cunosc o limba de circulatie internationala. Aceasta declaratie este folosita si la obtinerea avizului de angajare.

Procedura obligatorie ce trebuie parcursa la angajarea strainilor in Romania! Probleme frecvente si modalitati optime de rezolvare!
Aflati informatii complete parcurgand lucrarea "Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE in Romania!", detalii AICI >>>

Strainii trebuie sa detina calificarile necesare pentru activitatea pe care o presteaza. In ceea ce priveste diploma de studii necesara pentru a presta activitate trebuie ca aceasta sa fie recunoscuta in Romania.  

In vederea obtinerii recunoasterii diplomelor angajatorul trebuie sa se adreseze Ministerului Educatiei Nationale - Centrul National pentru Recunoasterea si Echivalarea Diplomelor.

In legatura cu recunoasterea diplomei mai multe informatii gasiti aici:

https://cnred.edu.ro/recunoastere-acte-de-studii-superioare-cetateni-terti-pentru-accesul-pe-piata-fortei-de-munca/

Pana in 2028 salariata trebuie sa obtina cetatenia romana.

Un raspuns oferit in 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.

de Ionut Petre


Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Votati articolul "Angajare cetatean strain, din afara UE - procedura si pasi de urmat":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Comentarii 0 comentarii
Click aici si adauga propriul comentariu



Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Noutati legislative si studii de caz

Atentie la hartuirea la locul de munca!

Protejati-va impotriva amenzilor!

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Noutati legislative si studii de caz".
© copyright 2012 - 2024 Resurse-Umane.ro . Toate drepturile rezervate.
Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Noutati legislative si studii de caz

Atentie la hartuirea la locul de munca!

Protejati-va impotriva amenzilor!

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Noutati legislative si studii de caz".