Care sunt elementele care fac diferenta intre un interviu de succes si un interviu ratat? Indiferent de domeniul in care profesezi sau de nivelul job-ului pentru care aplici, exista anumite reguli esentiale, recomandabile in orice context profesional.
Chiar si in cazul in care, din diverse alte motive, nu obtii postul pentru care ai aplicat, un interviu reusit asigura o impresie favorabila si o legatura profesionala ce se pot dovedi utile in viitor.
1. Afla cat mai multe informatii despre angajator sau managerul de HR
Orice interviu ar trebui sa fie precedat de o etapa de cercetare, cu atat mai mult in conditiile de azi, cand informatiile sunt la indemana tuturor.
Afla cat mai multe informatii despre companie, industria in care functioneaza, experienta anterioara a angajatorului si proiectele sale.
Astfel, nu doar ca vei fi capabil sa oferi raspunsuri adecvate si complete, dar vei da dovada si de profesionalism si implicare.
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Medicina muncii un aliat al angajatorului
2. Parcurge cele mai frecvente intrebari care se pun la interviuri si pregateste-ti raspunsurile
Participarea la interviu trebuie sa demonstreze un echilibru delicat intre spontaneitate si pregatire.
Spontaneitatea nu este recomandata in cazul intrebarilor tipice, pentru ca denota lipsa de interes sau experienta. Pe de alta parte, nu trebuie nici sa memorezi raspunsuri pre-fabricate.
Stabileste-ti punctele cheie pe care vrei sa le atingi in raspunsurile tale (calitati, realizari, obiective, defecte).
3. Alege vestimentatia adecvata
Stilul vestimentar si prezentarea personala raman la fel de importante, chiar si in cazul interviurilor via Skype. Esential este sa intelegem stilul care corespunde culturii organizationale a companiei respective. Tinuta office nu este automat alegerea cea mai buna.
Tinuta pe care o alegem transmite in ce masura ne incadram in mediul organizational spre care tindem.
4. Punctualitatea nu este demodata
Cel mai bine ar fi sa ajungi mai devreme cu 10-15 minute, pentru a avea timp sa-ti pui ideile in ordine si sa parcurgi eventualele materiale suplimentare (portofoliul). E bine sa ai o copie a CV-ului tau, pentru orice eventualitate.
5. Prima impresie este definitorie
Fii politicos si cordial cu toate persoanele pe care le intalnesti in locatia respectiva. Tinuta, punctualitatea, mimica si tonul cald, dar ferm, al vocii contribuie la prima impresie a angajatorului, care este definitorie. Asigura-te ca faci tot ceea ce iti sta in putere pentru ca prima impresie sa fie favorabila. In acest fel, indiferent de rezultatul final, puteti crea o legatura profesionala de viitor.
6. Fii autentic, concentrat si concis
Succesul interviului depinde de calitatea raspunsurilor tale, dar si de modul in care sunt oferite. Expune exemple de realizari sau propuneri de solutii dar, in acelasi timp, nu lungi raspunsurile intr-un mod deranjant. Ramai calm, increzator si relaxat, dar demonstreaza-ti interesul si arata ca esti concentrat.
7. Evita ticurile - limbajul corpului conteaza
Gesturi recomandabile: zambeste, priveste-ti direct interlocutorul, stai drept, aproba prin inclinarea usoara a capului. Gesturi de evitat: miscari agitate, privire pierduta in zare, mormait, atingerea frecventa a fetei.
8. Multumeste interlocutorului
Prea multi candidati se concentreaza pe inceputul interviului si ignora importanta finalului. Multumeste persoanei care te-a intervievat, fie direct, fie printr-un e-mail. In contextul potrivit, stabileste o punte de legatura pentru a asigura contactul profesional viitor.