"Vin in atentia dvs. pentru a va solicita opinia in cazul urmatoarei spete: in ce masura poate angajatorul oferi abonamente medicale private si tichete de masa doar anumitor echipe/ocupanti a unor functii COR din organigrama? Este considerat acest lucru un caz de discriminare la adresa salariatilor exclusi, in special in sensul in care, fiind o firma mica lucrurile acestea se afla? Vedeti oare prielnica o impartire a beneficiilor, spre exemplu, abonament medical pentru echipele de la birou si tichete de masa pentru echipele Logistica si Productie? In alta ordine de idei, considerati ca este in regula abordarea ca in cazul anumitor colegi sa se faca diferentiere asupra pachetele medicale achizitionate (spre exemplu, un pachet inferior colegilor din Logistica, din prisma intelegerii ca acestia vor folosi mai putin serviciile), precum si in cazul tichetelor de masa - o suma mai mica a tichetului per zi lucrata, daca contractul de munca are durata muncii mai mica de 20h/saptamana (contracte part-time de pana la 4 ore/zi). Bineinteles, aceste criterii clar definite se vor regasi intr-o decizie a administratorului, anexa la contractul realizat cu furnizorul beneficiiilor."
Raspunsul specialistilor:
Potrivit art. 10 alin. (1) din Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare:
Art. 10
(1) Angajatorii, impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentantii salariatilor, stabilesc de comun acord categoriile de bilete de valoare care se acorda angajatilor, frecventa acordarii acestora, precum si valoarea lor, acolo unde este cazul, unitatea emitenta si modalitatea de acordare, pe suport hartie si/sau pe suport electronic.
Totodata, art. 7 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a Legii 165/2018, aprobate prin HG 1045/2018, stabileste ca:
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Art. 7
(...)
(3) Angajatorii, impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentantii salariatilor, stabilesc prin contractele colective de munca sau prin Regulamentul intern, dupa caz, clauze privind acordarea biletelor de valoare, care sa prevada cel putin urmatoarele:
a) numarul salariatilor din unitate care pot primi bilete de valoare si valoarea nominala acordata, tinand seama de posibilitatile financiare proprii ale angajatorilor;
b) categoriile de salariati care primesc bilete de valoare;
c) criteriile de selectie privind stabilirea salariatilor care primesc tichete de masa, tinand seama de prioritatile socioprofesionale si de alte elemente specifice activitatii;
d) stabilirea concreta a activitatilor, destinatiilor si evenimentelor care se incadreaza in cheltuieli sociale, pentru care se vor acorda salariatilor tichete cadou, tichete de cresa si culturale, dupa caz, si care vor face obiectul contractelor comerciale de prestari de servicii cu unitatile emitente;
e) documentatia pe care trebuie sa o prezinte salariatul angajatorului, in vederea acordarii tichetelor de cresa.
Codul muncii prevede urmatoarele:
Art. 5
(1) In cadrul relatiilor de munca functioneaza principiul egalitatii de tratament fata de toti salariatii si angajatorii.
(2) Orice discriminare directa sau indirecta fata de un salariat, bazata pe criterii de sex, orientare sexuala, caracteristici genetice, varsta, apartenenta nationala, rasa, culoare, etnie, religie, optiune politica, origine sociala, handicap, situatie sau responsabilitate familiala, apartenenta ori activitate sindicala, este interzisa.
(3) Constituie discriminare directa actele si faptele de excludere, deosebire, restrictie sau preferinta, intemeiate pe unul sau mai multe dintre criteriile prevazute la alin. (2), care au ca scop sau ca efect neacordarea, restrangerea ori inlaturarea recunoasterii, folosintei sau exercitarii drepturilor prevazute in legislatia muncii.
(4) Constituie discriminare indirecta actele si faptele intemeiate in mod aparent pe alte criterii decat cele prevazute la alin. (2), dar care produc efectele unei discriminari directe.
Prin urmare, in momentul stabilirii politicii de acordare a tichetelor de masa si a aboamentelor medicale, trebuie avute in vedere toate aspectele mentionate mai sus, astfel incat acordarea tichetelor de masa sa fie efectuata in baza unor criterii obiective care sa respecte principiul egalitatii de tratament fata de toti salariatii.
In privinta tichetelor de masa trebuie sa aveti in vedere scopul acordarii acestora si anume procurarea hranei. Cu alte cuvinte, este necesar raspunsul la intrebarea : De ce are nevoie salariatul x de mai multa hrana decat y? Durata muncii poate fi un criteriu intrucat muncind mai putin timp si nevoile de hrana din timpul programului sunt mai reduse. Apoi putem diferentia salariatii care muncesc in conditii grele cum ar fi spre exemplu salariatii care muncesc pe santier in comparatie cu cei care lucreaza intr-un birou, primii necesitand mai multa hrana.
In privinta abonamentelor medicale, nu gasesc o justificare obiectiva sa acord un abonament in suma mai mare pe motivul ca salariatii respectivi il folosesc mai mult, intrucat frecventa consultatiilor medicale nu depinde de functia salariatului.
Si din punct de vedere fiscal, ori de cate ori acordam un venit fara taxe trebuie sa ne gandim la scopul acordarii acelui venit intrucat exista riscul ca organul fiscal sa considere ca in fapt se acorda venituri salariale taxabile cu toate taxele salariale.
Un raspuns oferit in noiembrie 2022, de catre expertii de la PortalCodulMuncii >>>