Raspunsul specialistului:
In cazul in care doriti sa angajati in cadrul companiei o persoana care are calitatea de student, pe un termen determinat, sau chiar pe perioada nedeterminata puteti face acest lucru, cu respectarea prevederilor Legii nr. 53/2003 Codul muncii, prin incheierea unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu norma partiala.
Calitatea de student nu afecteaza dreptul unei persoane de a se incadra in munca. Incadrarea insa se va face pe o functie care nu necesita studii superioare, avand in vedere faptul ca, persoana in cauza nu a finalizat, cu diploma de licenta, studiile superioare.
Mai facem precizarea ca prin Legea nr. 72/2007 privind stimularea incadrarii in munca a elevilor si studentilor este stabilita acordarea unui stimulent financiar lunar pentru angajatorul care incadreaza in munca elevi si studenti pe perioada vacantelor. Pentru acordarea acestui stimulent trebuie sa va adresati agentiei judetene pentru ocuparea fortei de munca sau a municipiului Bucuresti.
Referitor la internship, acesta reprezinta o modalitate de desfasurare a activitatii, de catre un intern, pe o perioada de timp limitata in cadrul unei organizatii-gazda, care are ca scop aprofundarea cunostintelor teoretice, imbunatatirea abilitatilor practice si/sau dobandirea de noi abilitati sau competente.
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Programul de internship poate avea o durata de maximum 720 de ore pe parcursul a 6 luni consecutive.
Astfel, internship-ul nu este o forma de incadrare in munca fiind interzisa incheierea unui contract de internship in scopul de a evita incheierea unui contract individual de munca pentru efectuarea activitatii.
Modul de organizare a programelor de internship, incheierea contractului de internship, drepturile si obligatiile internului si ale organizatiei-gazda care organizeaza asemenea programe sunt reglementate prin Legea nr. 176/2018 privind internshipul.
De asemenea prin Ordinul nr. 2.004/2018 emis de Ministerul Muncii si Justitiei Sociale sunt aprobate modelele-cadru ale certificatului si contractului de internship, precum si al cererii pentru solicitarea primei de promovare a angajarii.
Practic, pentru a incheia un contract de internship cu o persoana, trebuie sa indepliniti toate conditiile prevazute de legea mentionata si astfel, in cadrul acestui raspuns punctam principalele elemente reglementate de lege.
In primul rand trebuie sa organizati programul de internship cu respectarea prevederilor Cap. II din Legea nr. 176/2018 - art. 4 si urm.
Prin organizarea unui program de internship societatea dumneavoastra devine organizatie – gazda. In aceasta calitate trebuie sa promovati public, in scris si/sau online, programele de internship desfasurate, criteriile, calendarul si procedura interna de selectie, responsabilitatile generale pentru fiecare program de internship ofertat, precum si conditiile contractuale (numarul de ore si durata programului de internship, valoarea minima a indemnizatiei lunare).
Programul de internship se organizeaza in functie de specificul si necesitatile fiecarei organizatii gazda. Legea lasa la latitudinea fiecarei organizatii gazda sa stabileasca procedura de derulare a programului de internship.
Contractul de internship se incheie intre organizatia gazda si intern, modelul aecestuia regasindu-se in Ordinul nr. 2.004/2018. Internul isi desfasoara activitatea sub coordonarea indrumatorului desemnat de organizatia gazda. Drepturile si obligatiile partilor sunt stabilite de lege si se regasesc si in contractul de internship.
La finalul perioadei de internship organizatia gazda evalueaza activitatea internului si elibereaza Certificatul de internship.
Mai facem precizarea ca, in calitate de organizatie gazda, aveti si obligatia de a completa registrul electronic de evidenta si de a-l transmite la agentia judeteana pentru ocuparea fortei de munca sau a municipiului Bucuresti, cu respectarea prevederilor art. 17 si 18 din Legea nr. 176/2018.
Avand in vedere cele mentionate mai sus, in cazul in care doriti sa angajati in cadrul companiei o persoana care are calitatea de student, pe un termen mai lung, sau chiar pe perioada nedeterminata, apreciem ca o puteti face prin incheierea unui contract individual de munca.
Raspuns oferit de Adina Popescu, consilier juridic, pentru PortalCodulMuncii.ro >>