De asemenea, obligativitatea existentei semnaturii partilor la incheierea, modificarea, suspendarea sau, dupa caz, la incetarea contractului individual de munca, este prevazuta si la art. 16 alin. (1^7) din Codul muncii, unde se prevede ca se utilizeaza acelasi tip de semnatura, respectiv semnatura olografa sau semnatura electronica.
"Va rog sa ma ajutati cu niste lamuriri in ceea ce priveste angajarea unei persoane analfabete.Daca vom face o declaratie la notar cum ca i s-a adus la cunostinta, a inteles contractul individual plus celelalte acte necesare angajarii si o semneaza la notar, in prezenta a doi martori, este suficient pentru noi ca angajator? Cum vom proceda si in cazul instructajului SSM care se face lunar? In cazul unui control de la ITM aceasta persoana va trebui sa completeze o declaratie/formular, cum vom proceda in aceasta situatie, dat fiind faptul ca nu stie scrie."
Raspunsul specialistilor:
Indiferent de modul in care se incheie contractul de munca acesta trebuie semnat de ambele parti, fie olograf fie electronic. Codul muncii nu reglementeaza nicio alta posibilitate pentru incheierea contractului de munca, ci doar forma scrisa cu acordul/consimtamantul scris al celor doua parti, prin semnare.
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
In opinia noastra in situatia in care persoana nu are competentele minime de a scrie, respectiv, de a semna contractul individual de munca – prin inscrierea olografa a numelui sau a initialelor numelui, apreciem ca respectivul contract este lovit de nulitate – art. 57 din Codul muncii, intrucat nu se indeplinesc toate conditiile legale necesare pentru incheierea valabila a contractului individual de munca (lipsa semnaturii salariatului-titular de contract).
Exista si riscul ca respectiva situatie sa fie incadrata de inspectorii de munca la categoria de munca nedeclarata – art. 15^1 lit. a) din Codul muncii.
Insa, din cele mentionate de dumneavoastra, intelegem ca totusi persoana pe care doriti sa o angajati este capabila sa semneze documente (ati precizat ca ar putea semna o declaratie la notar).
Daca este asa, atunci poate semna direct contractul de munca si celelalte acte necesare angajarii, iar dupa cum am precizat mai sus, prin semnatura salariatul confirma ca a fost informat asupra documentului semnat.
Daca totusi dumneavoastra doriti sa va asigurati ca persoana in cauza – care poate sa-si inscrie semnatura pe un document, dar nu are alte competente de scriere si citire – a inteles continutul CIM si al fisei postului si al celorlalte documente, apreciem ca puteti apela la un notar in acest sens.
O alta posibilitate ar putea fi sa comunicati toate acestea salariatului in prezenta reprezentantului salariatilor sau al sindicatului (daca exista) din unitate si eventual si a altei persoane. La finalul acestui proces, se poate semna un proces verbal de dumneavoastra si martorii prezenti in care se consemneaza demersurile facute si faptul ca, in urma lor, salariatul a semnat contractul de munca si fisa postului.
Totusi, apreciem ca este util sa va consultati si cu inspectorii de munca asupra acestui caz, in eventualitatea in care au mai fost cazuri similare si ITM a dat o opinie oficiala asupra acestor situatii speciale.
Dupa cum ati mentionat si dumneavoastra, relatiile de munca implica un numar mai mare de documente pe care salariatul trebuie sa le inteleaga sau sa le scrie si sa le semneze, or in situatia in care acesta este analfabet, va trebui sa ii acordati asistenta si sa redactati dumneavoastra aceste documente, sa i le comunicati, iar salariatul sa le semneze.
De asemenea, in opinia noastra este oportun ca persoana respectiva sa urmeze un curs de alfabetizare.
Un raspuns oferit la data de 11.06.2022, de la expertii PortalCodulMuncii >>>