Putem inregistra, calcula si declara in D112 sumele la luna platii sau este necesar sa facem rectificare la luna pentru care au fost calculate bonusurile sau eventual la ultima luna lucrata de salariatul care la momentul platii nu mai este activ ? In D112 exista categoria de venituri aferente unei perioade anterioare - putem declara veniturile in aceste campuri in luna platii, pentru fostii salariati? Sau aceste campuri se utilizeaza doar pentru salariatii activi in luna declaratiei?"
Raspunsul specialistilor:
Conform art. 80 din Codul fiscal:
(1)Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia de a calcula si de a retine impozitul aferent veniturilor fiecarei luni la data efectuarii platii acestor venituri, precum si de a-l plati la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc aceste venituri.
Codul Muncii republicat si actualizat la zi Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Astfel cum puteti observa, impozitul pe venit se retine si se plateste pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc aceste venituri.
In situatia expusa, luna pentru care se platesc aceste venituri nu este ultima luna in care salariatul a prestart activitate intrucat bonusul nu a fost validat in aceasta luna.
Dreptul salariatului la plata bonusului se naste in luna in care bonusul este validat. Daca contractul individual de munca nu ar fi incetat, bonusul s-ar fi acordat in luna validarii. De aceea, chiar daca contractul individual a incetat, bonusul se acorda tot in aceasta luna, aceasta fiind luna in care impozitul se retine si se plateste. Nu exista niciun temei sa se rectifice situatia lunilor pentru care se calculeaza bonusul intrucat nu s-a stabilit ca bonusul se acorda lunar. Din contra, s-a stabilit ca pentru lunile xxx salariatii primesc un bonus in luna ....... cand bonusul este validat.
Veniturile vor fi declarate in formularul 112 pe tipul de asigurat:
3.8. Persoane fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor si nu se mai regasesc in raporturi juridice cu persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, dar incaseaza venituri ca urmare a faptului ca au avut incheiate raporturi juridice si respectivele venituri se acorda, potrivit legii, ulterior sau la data incetarii raporturilor juridice.
Un raspuns oferit in octombrie 2023, de catre specialistii de la PortalSalarizare. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si salarizare.