Desigur se cuvine o abordare tehnica a prezentarii acestui organ de specialitate si o vom face in cele ce urmeaza, dar fara a gresi prin plasticizarea limbajului Inspectia Muncii este gardianul relatiilor de munca si, al sanatatii si securitatii in munca si al supravegherii pietei.
Este o institutie cu traditie care de la formare a inglobat activitatea de control si autorizari speciale desfasurate in trecut de inspectoratele de protectie a muncii, precum si activitatea de evidenta a muncii prestata de bine-cunoscutele Oficii de munca. Asadar o institutie puternica unitara care indruma si controleaza toate aspectele privind relatiile de munca stabilite intre angajati si angajatori precum si sanatatea si securitatea in munca.
Activitatea Inspectiei Muncii este reglementata prin:
• Legea nr. 108/1999, republicata, pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, asa cum a fost modificata si completata prin Legea nr. 51/2012;
• Hotararea nr. 1377 din 18 noiembrie 2009, modificata si completata, privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Inspectiei Muncii, precum si pentru stabilirea unor masuri cu caracter organizatoric;
• Legea nr. 53/2003- Codul muncii, republicata, art. 237-240.
Atragem atentia ca, in viitor activitatea Inspectiei muncii si a ITM-urilor va fi reglementata cu o mult mai mare rigurozitate, date fiind actele normative pe care Legea nr. 51/2012 le propune spre modificare.
Astfel, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a Legii nr. 51/2012, Guvernul va supune spre adoptare Parlamentului proiectul de lege privind Statutul inspectorului de munca.
In acelasi termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a legii se vor elabora doua noi acte normative:
- Regulamentul de organizare si functionare al Inspectiei Muncii, care va reflecta modificarile ause de Legea nr. 51/2012;
- Regulamentul de organizare si functionare al aparatului propriu al Inspectiei Muncii si regulamentul de organizare si functionare al inspectoratului teritorial de munca.
In perioada de tranzitie, pana la data intrarii in vigoare a regulamentelor amintite raman aplicabile reglementarile referitoare la organizarea si functionarea Inspectiei Muncii, respectiv a inspectoratelor teritoriale de munca, in masura in care nu contravin prevederilor Legii.
Acesta este legislatia care autorizeaza Inspectia Muncii sa desfasoare activitatile specifice ca organ de specialitate al statului. Dorim sa precizam faptul ca acestea nu singurele acte normative care confera acestei institutii atributii de control in domeniul relatiilor de munca, ele stabilind o competenta de principiu a Inspectiei Muncii.
De regula, actele normative speciale care reglementeaza aspecte legate de relatiile de munca si de sanatatea si securitatea in munca prevad in mod expres competenta de control a Inspectiei Muncii si a Inspectoratelor Teritoriale de munca. Exista insa si anumite acte normative care folosesc in stabilirea competentelor de sanctionare a unor fapte contraventionale formulari de genul ̀‹constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre personalul imputernicit de ministrul muncii ...̀‹ . Si in aceste cazuri veti avea de a face tot cu Inspectia Muncii, respectiv inspectorate teritoriale de munca.