Raspunsul specialistilor:
La art. 17 alin. (3) lit. k) din Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare se prevede ca persoana selectata in vederea angajarii ori salariatul va fi informat/a cu privire la salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, evidentiate separat, periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul si metoda de plata, iar aceste aspecte se regasesc si in contractul individual de munca.
Asigurati-va ca le aveti pe toate in regula!
Comandati chiar acum lucrarea pe stick Contractul de Munca. 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege, detalii AICI >>>
In modelul cadru al contractului individual de munca, aprobat prin Ordinul nr. 2171/2022 emis de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, la clauza ”I. Salariul” trebuie completate rubricile:
1. Salariul de baza lunar brut: .................. lei.
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Portal Codul Muncii
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
2. Alte elemente constitutive:
a) sporuri ...............;
b) indemnizatii ................;
c) prestatii suplimentare in bani ...................;
d) modalitatea prestatiilor suplimentare in natura .................;
e) alte adaosuri .................................. .
In opinia noastra, se poate introduce la clauza privind salariul, eventual la lit. e) ”alte adaosuri”, o prevedere referitoare la acordarea de bonusuri din contracte incheiate cu clienti noi, insa avand in vedere ca este o prevedere foarte generala, apreciem ca este necesar ca prin regulamentul intern sa se reglementeze de catre angajator acordarea acestui beneficiu, conditiile in care se acorda, cuantumul/valoarea (sau modul de calcul) acestuia, perioada de acordare etc., astfel incat salariatul sa stie si sa inteleaga despre ce fel de beneficiu este vorba.
De principiu, in contractul de munca trebuie sa se regaseasca clauze clare, concrete si cat mai putin generale, mai ales in ceea ce priveste drepturile de natura salariala, iar daca se introduce o clauza ca cea propusa, atunci este necesar ca in regulamentul intern angajatorul sa reglementeze detaliat si clar acordarea acestui beneficiu, iar in clauza din CIM sa introduceti si o trimitere la prevederile relevante din regulamentul intern.
Un raspuns oferit in septembrie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.