Conform articolului 16 alin. (4) din Codul Muncii, munca prestata in baza unui contract individual de munca constituie vechime in munca.
Atestarea vechimii este elementul fundamental pentru calcularea pensiei sau pentru obtinerea indemnizatiei de somaj, de aceea toti angajatii trebuie sa isi cunoasca drepturile cu privire la vechimea dobandita de acestia in munca.
Legea stabileste dreptul angajatilor de a primi documentele care sa le ateste legal vechimea in munca, dupa cum angajatorii au obligatia de a respecta normele privind eliberarea acestor dovezi.
Asa cum stiti, introducerea Registrului General de Evidenta a Salariatilor prin adoptarea HG nr. 500/2011 a inlocuit cartea de munca cu evidenta strict electronica a muncii.
Astfel, din 2011, angajatii nu mai au la dispozitie o carte de munca, in care sa fie inclusa vechimea in munca.
Singura varianta pentru atestarea vechimii in munca este eliberarea unei adeverinte care cuprinde perioada in care persoana respectiva a fost angajata cu contract de munca.
Va reamintim faptul ca, spre deosebire de sectorul public, in cazul caruia formatul adeverintei de vechime este specificat in Ordinul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici nr. 192/2013 si trebuie respectat ca atare, in sectorul privat nu exista o adeverinta cu format standard.
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Ce contine adeverinta de atestare a vechimii in munca? Elemente obligatorii
Forma de prezentare a adeverintei poate diferi in functie de angajator, dar continutul trebuie sa includa urmatoarele elemente obligatorii:
- informatii privind datele personale ale angajatului
- informatii privind principalele date ale contractului individual de munca ce sta la baza atestarii vechimii
- functiile detinute pe perioada angajarii
- durata activitatii
- valoarea salariului (cu includerea eventualelor sporuri)
- vechimea in munca si in specialitate
- alte informatii, precum orice schimbari survenite in contractul de munca, concediile fara plata sau eventualele absente nemotivate
Potrivit HG 500/2011 si art. 34 din Codul muncii, angajatorul are obligatia de a elibera adeverinta in original sau in copie certificata, la cererea in scris a angajatului.
Adeverinta va fi eliberata intr-un interval de maxim 15 zile de la solicitare.
Angajatii au si posibilitatea de a obtine adeverinta de vechime in munca de la Inspectoratul Teritorial de Munca in raza caruia functioneaza angajatorul, in cazul in care acesta nu poate o elibera in intervalul prevazut de lege, din motive obiective.
Pentru eliberarea adeverintei de vechime de catre ITM, este necesara achitarea unei taxe.
Nu uitati ca angajatorii care refuza eliberarea adeverintei de vechime risca o amenda de pana la 1.000 de lei!