a) sustinerea examenului de bacalaureat, a examenului de admitere in institutiile de invatamant, curs seral sau fara frecventa, a examenelor de an universitar, cat si a examenului de diploma, pentru salariatii care urmeaza o forma de invatamant superior, curs seral sau fara frecventa;
b) sustinerea examenului de admitere la doctorat, a examenelor de doctorat sau a tezei de doctorat, in cazul salariatilor care nu beneficiaza de burse de doctorat;
c) prezentarea la concurs in vederea ocuparii unui post in alta unitate.
Dreptul functionarilor publici la formare profesionala este guvernat de dispozitiile Hotararii Guvernului nr.1.066/2008 pentru aprobarea normelor privind formarea profesionala a functionarilor publici, publicata in Monitorul Oficial nr. 665 din 24 septembrie 2008.
In ceea ce priveste managerii publici, categorie a functionarilor publici, este aplicabila Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2008, privind statutul functionarului public denumit manager public, publicata in Monitorul oficial nr. 484 din 30 iunie 2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 135/2009, publicata in Monitorul Oficial 294 din 6 mai 2009, cu modificarile ulterioare. Potrivit aestui act normativ, selectia participantilor la programele de formare se face in urma parcurgerii urmatoarelor etape:
a) verificarea si selectia dosarelor de inscriere;
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Diurna legala in Romania si in strainatate
b) proba scrisa;
c) interviu;
d) testare specifica destinata evaluarii abilitatilor candidatilor raportata la specificul functiei publice de manager public.
Participantii declarati admisi la unul dintre programele de formare semneaza, inainte de inceperea programului respectiv, un angajament cu Ministerul Internelor si Reformei Administrative, prin care se obliga sa lucreze 5 ani in administratia publica. Termenul de 5 ani se calculeaza incepand cu data primei numiri in functia publica specifica de manager public. Daca nu isi respecta acest angajament, aceste persoane sunt obligate sa restituie contravaloarea cheltuielilor efectuate pentru formarea acestora, calculate proportional cu perioada ramasa pana la implinirea termenului.
Pe perioada stagiilor in administratia publica din cadrul programelor de formare, participantii sunt sprijiniti si coordonati de persoane care ocupa, in conditiile legii, o functie publica de conducere, denumiti in continuare mentori.
Activitatea de mentorat este considerata activitate in domeniul didactic si se desfasoara pe baza unui acord institutional, incheiat in conditiile legii, intre Institutul National de Administratie si autoritatea sau institutia in cadrul careia isi desfasoara activitatea mentorul. Pentru activitatea de mentorat desfasurata, mentorii au dreptul la o indemnizatie, al carei cuantum este stabilit prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
Pot fi mentori functionarii publici care indeplinesc urmatoarele conditii:
- nu au in cazierul administrativ o sanctiune disciplinara neradiata in conditiile legii;
- nu sunt rude sau afini, pana la gradul IV inclusiv, si nici sot sau sotie cu participantul la stagiu.
Mentorul are urmatoarele atributii:
a) urmareste atingerea obiectivelor perioadei de stagiu, precum si respectarea domeniilor si tipurilor de activitati specifice;
b) asigura conditiile necesare bunei desfasurari a activitatii participantului la programele de formare, pe durata stagiului;
c) intocmeste un raport de evaluare la sfarsitul perioadei de stagiu.
Calitatea de participant la programele de formare inceteaza in urmatoarele situatii:
- absentarea nemotivata in mod repetat de la programele sau de la activitatile de formare;
- cererea scrisa a participantului de a renunta la programele de formare;
- abateri disciplinare;
- neabsolvirea programelor de formare din alte motive imputabile participantului;
- eliminarea de la programul de formare.
In aceste situatii, participantii la programele de formare sunt obligati sa ramburseze toate cheltuielile aferente, efectuate pe perioada programului de formare si pana la data excluderii din programul de formare.
La absolvirea programelor de formare se iau in considerare rezultatele finale obtinute in urma calcularii mediei ponderate dintre:
a) rezultatele evaluarii de la absolvirea programelor de formare, ramase definitive in conditiile regulamentelor de studii, cu o pondere de 70%; si
b) rezultatele evaluarii abilitatilor manageriale, realizate de catre grupurile de experti independenti pentru evaluarea abilitatilor manageriale, cu o pondere de 30%.
Participantii la programele de formare comunica Agentiei Nationale a Functionarilor Publici optiunile individuale, in vederea repartizarii acestora in functiile publice specifice de manageri publici, in limita posturilor aprobate in acest plan de repartizare. Repartizarea absolventilor programelor de formare se face, in limita numarului de posturi prevazute in planul de repartizare a managerilor publici, in functie de urmatoarele criterii, a caror aplicare se face in mod succesiv:
a) nevoile institutionale si profilurile propuse de autoritatile si institutiile publice;
b) clasamentul final;
c) optiunile absolventilor.
Agentia Nationala a Functionarilor Publici transmite autoritatilor si institutiilor publice, in termen de 10 zile de la data aducerii la cunostinta publica a clasamentului final, propunerile de numire a absolventilor programelor de formare in functii publice specifice de manager public.
In vederea emiterii actului administrativ de numire in functia publica specifica de manager public, fiecare absolvent al programelor de formare are obligatia sa se prezinte la autoritatea sau institutia publica unde a fost repartizat, in termen de 5 zile de la data primirii comunicarii de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici.