De ce s-a luat aceasta decizie? In ce situatii exista nelamuriri?
In procesul de aplicare a Legii 367/2022 Legea dialogului social au fost semnalate o serie de situatii care necesita clarificari/reglementari. S-a constatat ca exista unele necorelari, trimiteri eronate, unele prevederi nu sunt clare si complete, nu se respecta principiul neretroactivitatii legii, previzibilitatea, cum ar fi prevederile referitoare la partile care participa la negociere pentru fiecare nivel de negociere colectiva, nu sunt acoperite toate ipostazele legate de aceasta. De asemenea, la anumite articole nu este precizata instanta competenta si nu se face corelare cu Codul muncii in ceea ce priveste numarul minim al angajatilor din unitate de la care exista obligativitatea initierii negocierii.
Proiectul de lege are in vedere eliminarea situatiilor care creeaza dificultati in practica, prin abrogarea unor articole din Legea nr. 62/2011 a dialogului social, respectiv cele referitoare la procedurile de jurisdictia muncii, din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social si modificarea, corelativ cu completarea Legii nr. 53/2003 - Codului Muncii.
Schimbari preconizate: prin prezentul proiect de OUG se propune modificarea si completarea Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, si a Legii nr. 53/2003, Codul muncii republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa cum urmeaza:
Completarea termenilor existenti in cadrul celor doua legi astfel:
- se introduc uniunile sindicale teritoriale, care sunt constituite de catre federatii si confederatii din sindicatele componente, si pot avea personalitate juridica. Si corelarea acestora cu Codul administrativ;
- se introduc acordurile colective de munca - pentru a da posibilitatea functionarilor publici de a avea aceleasi prevederi, in limitele legii, similare cu mediul privat, in vederea interpretarii unitare a legii;
- pentru asigurarea flexibilitatii in procedura de revizuire a sectoarelor de negociere colectiva sintagma “hotarare de guvern” a fost inlocuita cu ”ordin de ministru”;
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
- pentru claritatea si previzibilitatea normei s-a introdus precizarea momentului de la care se calculeaza termenul de judecata, respectiv de la primul termen, intrucat in practica nici un conflict individual de munca nu poate fi solutionat intr-un termen de 45 de zile;
- pentru aplicarea unitara a Legii nr. 367/2022 privind dialogul social si asigurarea echitabila a protectiei persoanelor alese in functii de conducere in cadrul organizatiilor sindicale, se precizeaza concret durata si data de la care se suspenda de drept CIM-ul persoanei salarizate in cadrul organului de conducere al organizatiei sindicale, in corelare cu prevederile Legii nr. 53/2003 - Codul Muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- in vederea interpretarii unitare a legii si pentru corelarea registrelor speciale ale organizatiilor sindicale/patronale se introduce sintagma “functia sindicala”;
- pentru claritate si aplicare unitara a legii si a normelor juridice, in tot textul legii se va face referire la hotararile judecatoresti ramase “definitive”;
- pentru a nu se intelege ca vor fi depuse la instanta documente pentru toti membrii Adunarii generale in cazul organizatiilor sindicale sau patronale, se specifica ca acestea se depun doar pentru organul de conducere “executiv”...continuarea pe legislatiamuncii.ro >>>