Sau este necesar sa consideram ca nu are un loc de munca fix, caz in care beneficiaza de drepturi banesti in baza clauzei de mobilitate? In situatia in care indeplineste conditiile detasarii transnationale consideram in continuare ca nu are loc de munca fix si primeste indemnizatie de detasare?"
Raspunsul specialistului:
Conform art. 25 din Codul muncii:
(1) Prin clauza de mobilitate partile in contractul individual de munca stabilesc ca, in considerarea specificului muncii, executarea obligatiilor de serviciu de catre salariat nu se realizeaza intr-un loc stabil de munca. In acest caz salariatul beneficiaza de prestatii suplimentare in bani sau in natura.
Cunoasteti noile restrictii impuse de legislatie companiilor care detaseaza angajati in spatiul UE si non-UE? Ar trebui! Aflati care sunt principalele probleme intalnite in practica, dar si solutiile care va feresc de amenzi!
Detasarea transnationala a salariatilor - Ghidul „Detasarea transnationala a salariatilor” explica in detaliu inclusiv modificarile aduse de Legea 72/2022 si OG 12/2022 privind detasarea conducatorilor auto, detalii AICI >>>
(2) Cuantumul prestatiilor suplimentare in bani sau modalitatile prestatiilor suplimentare in natura sunt specificate in contractul individual de munca.
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Astfel, daca executarea obligatiilor de serviciu nu se realizeaza intr-un loc stabil de munca, salariatii sunt salariati mobile.
Nu este corect sa se inscrie in contractul individual de munca ca salariatul isi desfasoara activitatea la sediul societatii cata vreme in fapt el nu isi desfasoara activitatea la sediul societatii ci intr-o anumita arie geografica.
Pentru situatia expusa, locul de munca poate fi stabilit astfel:
2. In lipsa unui loc de munca fix salariatul va desfasura activitatea astfel: pe teritoriul Romaniei si al celorlalte state membre ale Comunitatii Europene
In perioada in care se deplaseaza in aria geografica mentionata in contractul individual de munca, soferii vor beneficia de indemnizatie de mobilitate.
Daca deplasarea soferilor se incadreaza in detasare transnationala, acestia beneficiaza de indemnizatie de detasare transnationala.
In cazul deplasarilor in spatiul comunitar, deplasarea salariatilor se incadreaza in detasare transnationala cu exceptia situatiilor reglementate de art. 5^3 din Legea 16/2017 privind detasarea transnationala conform caruia:
(1) In intelesul prezentei legi, conducatorii auto angajati de intreprinderile mentionate la art. 3, care aplica masurile cu caracter transnational de la art. 5 alin. (1) lit. a) sau alin. (2) lit. a), nu sunt considerati salariati detasati pe teritoriul Romaniei, respectiv de pe teritoriul Romaniei, atunci cand:
(1) In intelesul prezentei legi, conducatorii auto angajati de intreprinderile mentionate la art. 3, care aplica masurile cu caracter transnational de la art. 5 alin. (1) lit. a) sau alin. (2) lit. a), nu sunt considerati salariati detasati pe teritoriul Romaniei, respectiv de pe teritoriul Romaniei, atunci cand:
a) efectueaza operatiuni de transport rutier bilateral de marfuri;
b) efectueaza, pe langa efectuarea unei operatiuni de transport rutier bilateral, o activitate de incarcare si/sau descarcare in statele membre sau in tarile terte pe care le tranziteaza, cu conditia ca acesta sa nu incarce marfuri si sa le descarce in acelasi stat membru;
c) efectueaza maximum doua activitati suplimentare de incarcare si/sau descarcare in statele membre sau in tarile terte pe care le tranziteaza, cu conditia de a nu incarca sau descarca marfuri in acelasi stat membru, atunci cand operatiunea de transport rutier bilateral inceputa in statul membru de stabilire, in cursul careia nu a fost efectuata nicio activitate suplimentara, este urmata de o operatiune de transport rutier bilateral catre statul membru de stabilire;
d) efectueaza operatiuni de transport rutier bilateral de persoane;
e) in cadrul transportului rutier bilateral de persoane efectueaza o imbarcare de persoane si/sau o debarcare de persoane in statele membre sau in tarile terte pe care le traverseaza, cu conditia ca acesta sa nu ofere servicii de transport de persoane intre doua puncte din statul membru traversat. Aceleasi dispozitii se aplica si calatoriei de intoarcere;
f) tranziteaza teritoriul unui stat membru, fara a incarca sau a descarca marfuri ori fara a imbarca sau a debarca persoane;
g) efectueaza segmentul rutier initial sau final al unei operatiuni de transport combinat, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 88/1999 privind stabilirea unor reguli pentru transportul combinat de marfuri, aprobata cu modificari prin Legea nr. 401/2002, in cazul in care segmentul rutier, luat separat, reprezinta o operatiune de transport bilateral de marfuri.
In vederea incadrarii deplasarii in detasare transnationala va puteti folosi si de acest ghid:
https://transport.ec.europa.eu/system/files/2022-02/Q%26A-posting-of-drivers.pdf
Un raspuns oferit in iunie 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.