Modernizarea legislatiei muncii pentru a construi un mediu flexibil si aplicat nevoilor actuale ale angajatului si angajatorului, flexibilizarea relatiilor de munca si reducerea birocratiei, precum si digitalizarea documentelor aferente relatiilor de munca si sanatatii si securitatii in munca au fost principalele subiecte abordate in cadrul evenimentului desfasurat la sediul Guvernului.
Ministrul Muncii si Protectiei Sociale, Violeta Alexandru, a precizat cu aceasta ocazie ca legislatia si modul de lucru al autoritatilor din domeniu trebuie sa tina cont de evolutia pietei muncii, insa, din pacate, este o mare distanta intre ceea ce se asteapta de la acestea si ceea ce se intampla in realitate.
“S-au schimbat niste lucruri in societate odata cu aparitia pandemiei declansate de noul coronavirus, perioada in care am comunicat prin mijloace electronice, de aceea gasesc ca modul de lucru al institutiei trebuie sa se apropie de ceea ce societatea cere si anume simplificare, digitalizare, comunicare rapida, raspuns imediat la solicitari, la nevoia de a accesa informatii, ori de a incheia contracte de munca” – a explicat ministrul Muncii.
In cadrul dezbaterii, echipa Ministerului Muncii a prezentat cateva propuneri de modificare a Legii nr. 53/2003 – Codul Muncii, venite din partea sindicatelor, patronatelor si societatii civile, printre care:
- digitalizarea contractului individual de munca, respectiv incheierea, derularea si inchiderea in format electronic a acestui document, cu semnatura electronica;
- simplificarea procedurilor de sanatate si securitate in munca, prin semnarea instructajului SSM si PSI/ISU in format electronic si includerea modalitatii de semnare on-line a instructajului SSM in contractul individual de munca (CIM) si in Regulamentul de Ordine Interioara;
- flexibilizarea relatiilor de munca: scurtarea perioadei de preaviz si stabilirea perioadelor de repaus, de comun acord intre angajat si angajator;
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
40 Modele de Regulament Intern
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
- prezentarea in format electronic a CIM, in cadrul controlului Inspectoratului Teritorial de munca, la locurile de munca din afara sediului societatilor;
- conditiile in care pot desfasura munca la domiciliu angajatii din sistemul public;
- conditiile in care se poate presta telemunca si modul in care se face verificarea telesalariatului, respectiv numai prin utilizarea tehnologiei informatiilor si a comunicatiilor;
- plata muncii la ora.
Tema digitalizarii si simplificarii procedurilor in cadrul relatiilor de munca constituie o prioritate pentru conducerea Ministerului Muncii, astfel incat cadrul legal si modul de lucru al institutiilor cu atributii in piata muncii sa vina in sprijinul fiecarui angajat si angajator din Romania.
Sursa: Ministerul Muncii