a) telemunca este forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor (art. 2 lit. a) din Legea 81/2018);
b) munca la domiciliu este munca prestata la domiciliu de acei salariati care indeplinesc, la domiciliul lor, atributiile specifice functiei pe care o detin (art. 108 din Codul muncii).
"In cazul nostru avem ca si situatie legat de Munca la domiciliu/Telemunca, ocazional, cu acordul superiorului, pentru o anumita categorie de angajati. Fiind firma de productie este necesar si functiile suport sa fie prezente la sediul angajatorului. Oare ce diferente sunt intre Telemunca si Munca la domiciliu? In timpul pandemiei am optat pentru o perioada determinata pentru munca la domiciliu prin rotatie pe departamente."
Raspunsul specialistului:
Munca la domiciliu este reglementata de art. 108 alin. (1) din Codul muncii. Sunt considerati salariati cu munca la domiciliu acei salariati care indeplinesc, la domiciliul lor, atributiile specifice functiei pe care o detin.
Tot ce trebuie sa stiti despre telemunca! Ghid complet. Aflati noutatile pentru acest an! Ce prevederi nu mai sunt valabile, detalii AICI >>>
Prin urmare, salariatii cu munca la domiciliu indeplinesc atributiile specifice functiei pe care o detin numai la domiciliul lor. Acesti salariati nu pot presta activitate in alt loc decat la domiciliul lor.
Astfel cum se prevede la art. 109 din Codul muncii, contractul individual de munca la domiciliu se incheie numai in forma scrisa si contine, in afara elementelor ce se prevad in orice contract de munca urmatoarele:
a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza la domiciliu;
b) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa controleze activitatea salariatului sau si modalitatea concreta de realizare a controlului;
c) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la domiciliul salariatului, dupa caz, al materiilor prime si materialelor pe care le utilizeaza in activitate, precum si al produselor finite pe care le realizeaza.
In cazul muncii la domiciliu intre angajator si salariat se incheie un anumit tip de contract individual de munca, respectiv contract individual de munca la domiciliu situatie in care activitatea salariatului se desfasoara numai la domiciliu.
Salariatul cu munca la domicliu, de exemplu nu poate fi trimis in delegatie si nici nu isi poate desfasura activitatea in alt loc decat la domiciliu.
Conform art. 2 din Legea 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, telemunca este forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, folosint tehnologia informatiei si comunicatiilor.
Astfel, atunci cand salariatul munceste din alt loc de munca decat locul de munca organizat de angajator folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor, ne aflam in prezenta unei activitati de telemunca reglementata de Legea 81/2018.
Altfel spus, salariatii care lucreaza folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor pot lucra atat la sediul angajatorului cat si in alt loc decat locul de munca organizat de angajator.
Daca activitatea ce urmeaza a fi prestata se desfasoara prin intermediul informatiei si comunicatiilor se va incheia contract de telemunca.
Sunt nu mai putin de 15 situatii legate de telemunca in care puteti fi amendat, detalii AICI >>>
Daca salariatii vor presta activitate de la domiciliu folosind tehnologia informatiei contractul individual de munca este un contract cu clauza de telemunca avand in vedere definitia data telemuncii de art. 2 lit. a) din Legea 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca si anume:
a) telemunca - forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor;
Conform art. 5 alin. (2) din Legea 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca:
In cazul activitatii de telemunca, contractul individual de munca contine, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3) din Codul muncii - Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele:
a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
b) perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
c) (abrogata prin OUG 36/2021);
d) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
e) modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
f) responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca in conformitate cu prevederile art. 7 si 8;
g) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
h) obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
i) masurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;
j) conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
Astfel cum se poate observa prevederile legale citate stabilesc ca, contractul individual de munca cu clauza de telemunca va contine:
b) perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
Astfel, zilele in care salariatul isi desfasoara activitatea la locul de munca organizat al angajatorului si zilele in care salariatul presteaza activitate in regim de telemunca trebuie sa fie mentionate in contractul individual de munca daca se incheie de la inceput cu clauza de telemunca sau introduse ulterior in baza unui act aditional.
2. Conform Codului fiscal:
Art. 25 alin. (2^1):
Cheltuielile suportate de angajator aferente activitatii in regim de telemunca pentru salariatii care desfasoara activitatea in acest regim, potrivit legii, sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal.
Art. 76 alin. (4) lit. w):
w) sumele acordate angajatilor care desfasoara activitati in regim de telemunca pentru sustinerea cheltuielilor cu utilitatile la locul in care angajatii isi desfasoara activitatea, precum electricitate, incalzire, apa si abonamentul de date, si achizitia mobilierului si a echipamentelor de birou, in limitele stabilite de angajator prin contractul de munca sau regulamentul intern, in limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzator numarului de zile din luna in care persoana fizica desfasoara activitate in regim de telemunca. Sumele vor fi acordate fara necesitatea de prezentare a documentelor justificative;
Art. 142 w):
Nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale urmatoarele:
w) sumele acordate angajatilor care desfasoara activitati in regim de telemunca pentru sustinerea cheltuielilor cu utilitatile la locul in care angajatii isi desfasoara activitatea, precum electricitate, incalzire, apa si abonamentul de date, si achizitia mobilierului si echipamente de birou, in limitele stabilite de angajator prin contractul de munca sau regulamentul intern, in limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzator numarului de zile din luna in care persoana fizica desfasoara activitate in regim de telemunca. Sumele vor fi acordate fara necesitatea de prezentare a documentelor justificative;
Astfel, din prevederile legale enuntate rezulta:
- Angajatorul poate acorda unui angajat o suma de maximum 400 de lei pentru acoperirea cheltuielilor suportate de salariat in timpul desfasurarii activitatii in regim de telemunca;
- Suma mentionata anterior se acorda proportional cu numarul de zile in care salariatul a desfasurat activitatea in aceasta modalitate;
- Aceasta suma este scutita de plata impozitului pe venit, CAS, CASS;
- Aceasta cheltuiala este deductibila pentru societate;
- Angajatul nu este obligat sa prezinte documente justificative pentru incasarea sumei indicate anterior;
- Aceste prevederi se aplica incepand cu luna ianuarie 2021.
In plus, angajatorul trebuie sa prevada in contractul de munca sau in regulamentul intern limitele acordarii sumelor si este necesar sa fie intocmite toate documentele privind telemunca. Totodata, telemunca trebuie sa fie inregistrata in Revisal.
In regulamentul intern sau in contractul colectiv de munca se poate mentiona astfel:
Angajatorul va acorda fiecarui salariat care desfasoara activitatea in regim de telemunca o suma de 400 de lei, proportional cu numarul de zile in care salariatul a desfasurat activitatea in aceasta modalitate, pentru sustinerea cheltuielilor cu utilitatile la locul in care isi desfasoara activitatea, precum electricitate, incalzire, apa si abonamentul de date, si achizitia mobilierului si echipamente de birou.
Aceste prevederi se aplica pana la 1 ianuarie 2023.
Din ianuarie 2023, cheltuielile cu telemunca trebuie sa se incadreze in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat (art. 39 din O.G. 16/2022).
Un raspuns valabil in noiembrie 2022, oferit de expertii de la PortalCodulMuncii >>>