Intr-un studiu de caz de la PortalCodulMuncii, specialistii au identificat cateva reglementari care devin obligatorii pentru angajatorii care au peste 50 de salariati.
Angajare persoane cu handicap
La art. 78 alin. (2) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare se prevede ca ”Autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati”.
De asemenea trebuie indeplinite actiunile prevazute la celelalte alineatele art. 78 din Legea nr. 448/2006, cu modificarile si completarile ulterioare:
- cerere scrisa, prin care solicita sprijinul organizatiilor nonguvernamentale care, potrivit statutului acestora, presteaza servicii in folosul persoanelor cu dizabilitati, in vederea respectarii procentului stabilit de lege – art. 78 alin. (2^2);
- comunicarea cu Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilitati si cu Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca prevazuta la ali. (2^3) si (2^4) de la art. 78; detalii privind indeplineirea acestor obligatii se regasesc in Ordinul comun nr. 28/11/2025 pentru punerea in aplicare a prevederilor art. 78 alin. (2^2)-(2^4) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, emis de cele doua institutii mentionate mai sus;
- indeplinirea prevederilor alin. (3) de la art. 78, in situatia in care societatea nu angajeaza persoane cu handicap.
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Portal Codul Muncii - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Salariat cu atributii SSM

Noua lege a pensiilor Ghid practic

Portal Codul Muncii - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
In domeniul securitatii si sanatatii in munca care este reglementat, in principal, prin Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 cu modificarile lsi completarile ulterioare si prin Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, aprobate prin HG nr.1425/2006, cu modificarile lsi completarile ulterioare (Normele metodologice), referitor la intreprinderile care au intre 50 si 249 de salariati in Normele metodologice, la art. 18, se prevede ca:
”Art. 18 (1) In cazul intreprinderilor si/sau unitatilor care au intre 50 si 249 de lucratori, angajatorul trebuie sa desemneze unul sau mai multi lucratori ori sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie din cadrul intreprinderii.
(2) In cazul intreprinderilor si/sau unitatilor prevazute la alin. (1) care desfasoara activitati dintre cele prevazute in anexa nr. 5, angajatorul trebuie sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie.
(3) In cazul in care lucratorii desemnati, serviciile interne de prevenire si protectie nu au capacitatile si aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activitatilor de prevenire si protectie prevazute la art. 15, angajatorul trebuie sa apeleze la servicii externe pentru acele activitati de prevenire si protectie pe care nu le poate desfasura cu personalul propriu.
Prin urmare, daca societatea are cel putin 50 de salariati, trebuie sa existe in mod obligatoriu lucrator/lucratori desemnati cu responsabilitati SSM sau poate fi organizat serviciu intern de pregatire si protectie, iar daca aceste persoane nu au capacitatea de a indeplini toate atributiile SSM, atunci angajatorul poate incheia un contract de servicii cu un prestator autorizat de servicii in domeniul SSM.
De asemenea, la nivelul angajatorului care are cel putin 50 de salariati este obligatoriu sa se constituie Comitetul de securitate si sanatate in munca. Constituirea si organizarea acestei structuri este reglementata la art. 57 – 73 din Normele metodologice.
Salariat cu atributii in domeniul egalitatii de sanse
In domeniul egalitatii de sanse, la art. 2 din Legea nr. 202/2002 privind privind egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare se prevede la alin. (4) ca ”Institutiile si autoritatile publice centrale si locale, civile si militare, cu un numar de peste 50 de angajati, precum si companiile private cu un numar de peste 50 de angajati au posibilitatea sa identifice un angajat caruia sa ii repartizeze, prin fisa postului, atributii in domeniul egalitatii de sanse si de tratament intre femei si barbati. In limita bugetului existent pentru cheltuieli salariale, angajatorul poate opta pentru angajarea unui expert/tehnician in egalitate de sanse”.
Greseala pe care o fac toti angajatorii legat de hartuirea morala!
Parcurgeti fara intarziere ghidul “Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Legislatie explicata si studii de caz”!
Va protejeaza total impotriva unor amenzi de pana la 200.000 de lei, comanda ACUM >>>
In Legea nr. 361/2022 privind protectia avertizorilor in interes public se prevede la art. 9 alin. (1):
Autoritatile, institutiile publice, alte persoane juridice de drept public, indiferent de numarul de angajati, precum si persoanele juridice de drept privat care au cel putin 50 de angajati au obligatia de a identifica sau institui canale interne de raportare si de a stabili proceduri de raportare interna si pentru efectuarea de actiuni subsecvente. Tertul desemnat are obligatia de a aplica procedura privind raportarea prevazuta la art. 10 alin. (1).
Prin urmare, angajatorii cu peste 50 de salariati trebuie sa aplice prevederile acestei legi.
Un studiu de caz realizat de experii de la PortalCodulMuncii, in februarie 2025. Da click aici pentru mai multe raspunsuri, spete si intrebari din legislatia muncii si resurse umane.