Masurile adoptate in acest sens trebuie sa raspunda nevoilor specifice generate de vulnerabilitatea acestora si de dificultatile cu care se confrunta in ceea ce priveste accesul la un trai decent. Prin asigurarea unor mecanisme eficiente de sprijin si prin garantarea unui nivel minim de securitate a veniturilor, se poate contribui la reducerea riscului de saracie si excluziune sociala pentru aceasta categorie. Astfel, masurile de incluziune profesionala nu doar ca imbunatatesc conditiile de viata ale persoanelor cu dizabilitati, ci si reduc disparitatile economice si sociale existente.
...studii de caz utile si explicatiile specialistilor puteti citi si pe PortalSalarizare >>>
Conform art. 3 din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap au la baza, printe altele, urmatoarele principii:
a)respectarea drepturilor si a libertatilor fundamentale ale omului;
b)prevenirea si combaterea discriminarii;
c)egalizarea sanselor;
d)egalitatea de tratament in ceea ce priveste incadrarea in munca si ocuparea fortei de munca;

250 Modele Fise de Post

Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii

33 instrumente vitale pentru un management de succes
In respectarea acestor principii, au fost considerate necesare reglementari care sa stabileasca obligatii in sarcina angajatorilor in vederea asigurarii accesului persoanelor cu dizabilitati la piata muncii, promovand egalitatea de sanse si prevenind orice forma de discriminare.
In acest context, a fost adoptata OUG nr. 127/2024 privind unele masuri in domeniul social, conform careia, incepand cu luna ianuarie 2025, angajatorii care au un numar mediu de cel putin 50 de salariati au obligatia sa solicite sprijinul organizatiilor nonguvernamentale (ONG) care presteaza servicii in folosul persoanelor cu dizabilitati pentru angajarea acestora.
Pentru aplicarea acestei reglementari, a fost emis Ordinul nr. 28/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 68 din 28 ianuarie 2025, care detaliaza responsabilitatile angajatorilor in acest domeniu. Totusi, Ordinul este redactat intr-un mod care poate genera confuzie, deoarece nu clarifica exact obligatia de a transmite cererea privind posturile vacante, indiferent daca acestea sunt adecvate pentru persoanele cu dizabilitati sau nu.
Angajatorii care au un numar mediu de cel putin 50 de salariati se pot afla in doua situatii:
1) Detin posturi vacante
Angajatorii au obligatia ransmiterii unei cereri la cel putin trei organizatii nonguvernamentale care, potrivit statutului acestora, presteaza servicii in folosul persoanelor cu dizabilitati in raza teritoriala in care isi au sediul. Cererea trebuie transmisa inclusiv in cazul in care angajatorul consider ca nu are posturi vacante adecvate ocuparii de persoanele cu dizabilitati. Medicul de medicina muncii este cel care stabileste daca o persoana este apta pentru ocuparea unui post. Asadar, in cadrul examenului medical la angajare medicul de medicina muncii stabileste daca persoana cu dizabilitati este apta pentru ocuparea locului de munca vacant.
- ONG-urile trebuie sa fie:
- inscrise in Registrul National ONG;
- active (neaflate in proces de radiere, lichidare sau dizolvare);
- specializate in furnizarea de servicii pentru persoane cu dizabilitati.
- Linkul unde se poate accesa Registrul National al ONG este urmatorul: https://www.just.ro/registrul-national-ong/
Registrul National al ONG, de unde recomandam sa selectati judetul in care trebuie sa efectuati angajarile de persoane cu dizabilitati si ONG-urile care au ca obiect de activitate domeniul persoanelor cu dizabilitati.
Cererea, impreuna cu dovada transmiterii, trebuie expediata fie pe suport de hartie, fie electronic catre:
- Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilitati;
- Agentia pentru Ocuparea Fortei de Munca judeteana sau a municipiului Bucuresti, conform sediului angajatorului.
- Modelul cererii este prevazut in Anexa 1 la Ordinul nr. 28/2025.
2) Nu detin posturi vacante
Daca nu detin posturi vacante, angajatorii nu transmit cererea catre cele trei organizatii nonguvernamentale prevazute la pct. 1).
Obligatia anuala de raportare
Angajatorii cu un numar mediu de salariati de cel putin 50 au obligatia de a transmite anual, pana la 31 ianuarie pentru anul precedent, o situatie centralizata a functiilor ocupate de persoanele cu dizabilitati si un inventar al competentelor solicitate la angajare catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilitati si Agentia pentru Ocuparea Fortei de Munca judeteana, inclusiv pentru municipiul Bucuresti.
Situatia centralizata trebuie sa includa informatii despre:
- Numarul de posturi aprobate/existente in anul anterior;
- Numarul de posturi vacante in anul anterior;
- Denumirea functiilor/posturilor ocupate de persoanele cu dizabilitati angajate;
- Numarul total de functii/posturi ocupate de persoanele cu dizabilitati;
- Competentele solicitate la angajare, corespunzatoare fiecarui post.
- Modelul centralizatorului este prevazut in Anexa 2 la Ordinul 28/2025.
- Raportarea se va realiza chiar si in situatia in care nu au fost angajate persoane cu dizabilitati pentru anul anterior, in situatia centralizata mentionandu-se in Anexa 2 „0 (zero) persoane angajate”.