Spre exemplu, un sofer cu locul muncii pe teritoriul Romaniei este delegat ocazional in Germania. Acesta va avea dreptul la diurna pe durata deplasarii in Germania.
"In cazul transportului intern, perioada de timp in care angajatul pleaca de la sediul societatii si se intoarce depaseste 12 ore intr-o zi, timp in care conduce dus-intors pe ruta stabilita si asteapta la incarcat-descarcat marfa. Se poate considera acest lucru delegare, in sensul art. 42 din Codul muncii, pentru care salariatul urmeaza sa primeasca diurna, dar nu primeste ore suplimentare? Sau se considera prestare de munca suplimentara, in sensul art. 120 din Codul muncii, avand in vedere ca s-au depasit cele 8 ore zilnice? Cum se considera timpul in care angajatul asteapta ca si camionul sa fie incarcat-descarcat? In cazul transportului international, perioada de timp in care angajatul este plecat in cursa este de aproximativ o saptamana. Cum se considera in acest caz deplasarea salariatului? Este considerata delegare sau munca suplimentara? Cum se considera timpul in care angajatul asteapta ca si camionul sa fie incarcat-descarcat si timpul in care salariatul nu conduce, deoarece trebuie sa respecte timpii legali alocati condusului efectiv?"
Raspunsul specialistilor de la PortalCodulMuncii:
Riscul acordarii diurnei in alta perioada decat aceea de detasare/delegare este reconsiderarea diurnei in venit salarial cu plata penalitatilor si dobanzilor de intarziere aferente.
Riscul acesta exista si in cazul unor delegari fictive cum ar fi situatia in care atributiile soferului sunt de livrare a produselor societatii catre clientii din tara dar in CIM la locul de muncii este prevazut sediul angajatorului. In aceste conditii, soferul nu are dreptul la diurna cand se depaseaza in tara.
Cu privire la timpul de lucru al soferilor acesta este reglementat prin HG 38/2008 privind organizarea timpului de munca al persoanelor care efectueaza activitati mobile de transport rutier.
Conform art. 3 alin. (1) din acest act normativ, in sensul prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) timp de munca al lucratorului mobil - perioada de la inceputul pana la sfarsitul timpului de lucru, in cursul careia lucratorul mobil se afla la postul sau de lucru, la dispozitia angajatorului si in exercitiul functiilor sau activitatilor sale, adica:
- perioada dedicata tuturor activitatilor de transport rutier.
Aceste activitati sunt, cu precadere, urmatoarele:
(i) conducerea autovehiculului;
(ii) incarcarea si descarcarea;
(iii) ajutorul acordat pasagerilor la urcarea si coborarea din vehicul;
(iv) curatenia si intretinerea tehnica;
(v) toate celelalte activitati vizand asigurarea sigurantei vehiculului, a incarcaturii sale si a pasagerilor sau indeplinirea obligatiilor legale ori de reglementare direct legate de operatiunea de transport aflata in desfasurare, inclusiv supravegherea incarcarii si descarcarii, formalitatile administrative legate de politie, vama, serviciul de imigrare etc.;
- perioadele de timp in care lucratorul mobil nu poate dispune liber de timpul sau si i se cere sa fie la postul sau de lucru, gata sa intreprinda activitatea sa normala, indeplinind anumite sarcini asociate serviciului, in special in timpul perioadelor cand asteapta sa se faca incarcarea sau descarcarea, daca durata previzibila a acestora nu este cunoscuta dinainte, si anume fie inaintea plecarii, fie chiar inaintea inceperii efective a perioadei in cauza, fie in conditiile generale negociate intre partenerii sociali;
Timp de munca. Ce inseamna pentru un lucrator mobil?
Timpul in care angajatul asteapta incarcarea-descarcarea camionului face parte din perioada dedicata tuturor activitatilor de transport rutier si este considerat timp de munca al lucratorului mobil urmand ca in pontaj sa fie astfel evidentiat.
In cazul celor care conduc autovehiculul in echipa, perioada petrecuta stand langa sofer sau in cuseta in timp ce vehiculul este in miscare este considerata perioada de disponibilitate.
...mai multe pe PortalCodulMuncii >>>
Diurna se acorda in perioada in care conducatorul auto este detasat/delegat raportat la locul muncii prevazut in CIM insa organele fiscale vor putea sa coreleze unele date si sa rezulte ca, in fapt, salariatul nu se afla in perioada de delegare.
Timpul in care angajatul asteapta incarcarea-descarcarea camionului este considerat timp de munca al lucratorului mobil evidentiat in pontaj iar perioada petrecuta stand langa sofer sau in cuseta in timp ce vehiculul este in miscare este considerata perioada de disponibilitate.
Sursa: PortalCodulMuncii