Daca da, care este procedura ce trebuie urmata? De asemenea, aceasta doreste a-si declare veniturile in Italia. Asta ar insemna ca trebuie sa declare in Italia veniturile din Romania si invers? Trebuie sa depuna o declaratie sau care este procedura?"
Raspunsul specialistilor:
Daca salariata presteaza activitate pe teritoriul Italiei, contributiile sociale se datoreaza in Italia.
Tot ce trebuie sa stiti despre telemunca! Ghid complet. Aflati noutatile pentru acest an! Ce prevederi nu mai sunt valabile!
Sunt nu mai putin de 15 situatii legate de telemunca in care puteti fi amendat, detalii AICI >>>
In privinta contributiilor sociale, in relatia dintre statele membre UE sunt aplicabile dispozitiile Regulamentului nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (Text cu relevanta pentru SEE si pentru Elvetia).
Conform art. 11 alin. (3) lit. a) din acest Regulament, sub rezerva articolelor 12-16: (a) persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Portal Codul Muncii
Astfel, Regulamentul stabileste regula potrivit careia contributiile sociale se datoreaza in statul in care salariatul presteaza activitate din prima zi de activitate.
De la aceasta regula sunt reglementate doua exceptii: detasarea transnationala si pluriactivitatea. Aceste exceptii se stabilesc pe baza de document portabil A1.
In situatia expusa nu se pune problema documentului portabil A1 intrucat salariata nu se afla in niciuna dintre aceste situatii. Prin urmare, contributiile sociale se platesc in Italia. Plata in Italia a contributiilor sociale este obligatorie.
Conform art. 21 din Regulamentul 987/2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (Text cu relevanta pentru SEE si Elvetia):
Articolul 21
Obligatiile angajatorului
(1) Un angajator care isi are sediul social sau reprezentanta in afara statului membru competent este obligat sa respecte toate obligatiile stabilite de legislatia aplicabila angajatilorsai, mai ales obligatia de a achita cotizatiile prevazute in acea legislatie, ca sicand sediul sau social sau reprezentanta sa s-ar afla in statul membru competent.
(2) Angajatorul care nu are o reprezentanta in statul membru a carui legislatie este aplicabila poate cadea de acord cu angajatul ca acesta din urma sapoata indeplini obligatiile angajatorului in numele sau in ceea ce priveste plata cotizatiilor, fara a aduce atingere obligatiilor de baza ale angajatorului. Angajatorul face cunoscuta o astfel de intelegere institutiei competente din respectivul stat membru.
Astfel, conform alin. (1) de mai sus angajatorul are obligatia sa se inregistreze in statul membru UE si sa plateasca contributiile sociale in acest stat conform legislatiei din acest stat. Conditiile de plata a contributiilor sociale sunt cele stabilite de legislatia din Italia.
Exista si posibilitatea prevazuta la alin. (2) ca salariata sa preia obligatia angajatorului de a plati contributiile sociale si sa plateasca si sa declare ea (salariata) contributiile sociale in celalalt stat membru prin incheierea unui acord.
Pentru ca salariata sa preia obligatiile de plata a contributiilor sociale trebuie sa se incheie documentele reglementate de legisalatia din Italia. Nu este suficient un simplu acord.
Prin urmare, angajatorul trebuie sa se intereseze in Italia la organele fiscale din acest stat cu privire la documentele pe care trebuie sa le intocmeasca/depuna pentru ca salariata sa preia obligatiile de plata a contributiilor sociale.
Ulterior incheierii acestui acord salariata va proceda conform legislatiei din acest stat in ceea ce priveste declararea si plata contributiilor sociale. Angajatorul trebuie sa solicite lunar salariatei dovada efectuarii platii contributiilor sociale in Italia intrucat ramane raspunzator de plata acestora.
Daca intelegerea celor doua parti (angajator si salariata) nu este ca salariata sa preia plata si declararea contributiilor sociale, angajatorul trebuie sa se intereseze la organele fiscale din Italia cu privire la documentele pe care trebuie sa le intocmeasca/depuna pentru a plati el si declara contributiile sociale in acest stat.
Toate aspectele legate de contributiile sociale si de modalitatea de declarare a acestora sunt reglementate de legislatia din Italia.
Conform art. 15 pct. 2 din Conventia incheiata intre Romania si Republica Italiana pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si prevenirea evaziunii fiscale:
Prin derogare de la prevederile paragrafului 1, remuneratiile obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata exercitata in celalalt stat contractant sunt impozabile numai in primul stat mentionat daca:
(a) beneficiarul este prezent in celalalt stat pentru o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in orice perioada de douasprezece luni incepand sau sfarsind in anul fiscal vizat si
(b) remuneratiile sunt platite de un angajator sau in numele unui angajator care nu este rezident al celuilalt stat si
(c) remuneratiile nu sunt suportate de un sediu permanent sau de o baza fixa pe care angajatorul le are in celalalt stat.
Astfel, daca salariata depaseste 183 de zile de sedere in Italia, impozitul pe venit se datoreaza in Italia.
In Romania, in declaratia 112 se inregistreaza de angajator cu 0 pe tipul de asigurat:
12. PF nerezidente care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor de la un platitor de venituri din Romania, si care nu datoreaza contributii sociale in Romania.
Un raspuns oferit in ianuarie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.