Instrumente de lucru nr. 1 pentru specialistii de HR

Tineri proveniti din sistemul de protectie a copilului. Ce facilitati vor avea angajatorii?

25 /Aug2023
Tineri proveniti din sistemul de protectie a copilului. Ce facilitati vor avea angajatorii?
Tags: facilitati angajatoriart. 93^4 din legea 76/2002tanar cu risc de marginalizare sociala

"Angajatii care provin din case de copii au facilitati la salarii? Daca da, care sunt acestea si in ce conditii se acorda."

Raspunsul specialistilor: 

Conform art. 5 pct. IV^3 din Legea 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca:

tanar cu risc de marginalizare sociala - persoana cu varsta cuprinsa intre 16-26 de ani, care indeplineste conditiile prevazute la punctul IV, se inregistreaza la agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau, dupa caz, resedinta si se incadreaza in una dintre urmatoarele categorii:

a) se afla in sistemul de protectie a copilului sau provine din acest sistem;
b) are dizabilitati;
c) nu are familie sau a carui familie nu ii poate asigura intretinerea;
d) are copii in intretinere;


e) a executat una sau mai multe pedepse privative de libertate;
f) este victima a traficului de persoane.
g) se afla in executarea unei pedepse, a unei masuri educative sau a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare.

Trebuie sa va actualizati Regulamentul Intern!

Au aparut prevederi noi obligatorii referitoare la:

concediul paternal; distribuirea bacsisului catre salariati; programul flexibil de lucru; supravegherea video a activitatii in firma; protectia avertizorilor de integritate etc
Aflati informatii complete din lucrarea Regulamentul intern in avantajul dvs. Ghid complet, detalii AICI >>> 


Asadar, persoana in cauza se incadreaza la tanar cu risc de marginalizare sociala pana la implinirea varstei de 26 de ani.

Conform art. 93^4 din Legea 76/2002:

(1) Angajatorii care incadreaza tineri cu risc de marginalizare sociala, prevazuti la art. 5 pct. IV3, si care beneficiaza de acompaniament social personalizat in baza unui contract de solidaritate, denumiti angajatori de insertie, beneficiaza lunar, conform prevederilor legale, pentru fiecare persoana din aceasta categorie, din bugetul asigurarilor pentru somaj, de o suma egala cu salariul de baza stabilit la data angajarii tinerilor, dar nu mai mult de patru ori valoarea indicatorului social de referinta, in vigoare la data incadrarii in munca, pana la expirarea duratei contractului de solidaritate.

Astfel, angajatorul poate beneficia de o suma egala cu salariul dar nu mai mult de patru ori valoarea indicatorului social de referinta, in vigoare la data incadrarii in munca, pana la expirarea duratei contractului de solidaritate.

Pentru a beneficia de subventie, angajatorii trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

a) sa angajeze tineri cu risc de marginalizare sociala in conditiile Codului muncii, in baza unui contract individual de munca pe perioada determinata, pana la expirarea duratei contractului de solidaritate sau a unui contract individual de munca pe perioada nedeterminata.

b) Sa realizeze incadrarea tanarului pe un loc de munca vacant, comunicat ca atare agentiei pentru ocuparea fortei de munca teritoriale;
Conform art. 10 alin. (1) din Legea nr. 76/2002, angajatorii au obligatia sa comunice agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, denumite in continuare agentii pentru ocuparea fortei de munca, in caror raza isi au sediul, respectiv domiciliul, toate locurile de munca vacante, in termen de 5 zile lucratoare de la vacantarea acestora.
.....
c) tinerii cu risc de marginalizare sociala sa beneficieze de acompaniament social personalizat.

Acompaniamentul social personalizat se realizeaza de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca prin intermediul agentiilor pentru ocuparea fortei de munca teritoriale, in baza unui contract de solidaritate, si constituie un ansamblu de servicii care se acorda in mod gratuit tinerilor cu risc de marginalizare sociala si constau in:


a) informare si consiliere profesionala;
b) mediere a muncii;
c) plasare in munca la un angajator a carui oferta de loc de munca a fost selectata ca fiind corespunzatoare pregatirii profesionale si altor conditii cuprinse in dosarul intocmit la inregistrarea ca persoana in cautarea unui loc de munca, in evidenta agentiei pentru ocuparea fortei de munca.

Contractul de solidaritate se incheie intre agentia pentru ocuparea fortei de munca teritoriala si tanar pe o durata de pana la 3 ani, dar nu mai putin de un an, in conditiile in care, la data incheierii contractului de solidaritate, tanarul nu a implinit varsta de 26 de ani.

Activitatile de informare si promovare a intereselor tinerilor cu risc de marginalizare sociala in randul angajatorilor, in vederea integrarii pe piata muncii a acestor categorii de persoane, vizeaza:

a) constientizarea si promovarea prevederilor legii in randul actorilor regionali, locali si al partenerilor sociali;
b) diseminarea informatiilor privind avantajele incadrarii in munca a acestor categorii de persoane;
c) interactiunea directa cu angajatorii care dispun de locuri de munca vacante;
d) identificarea de angajatori de insertie.

Daca angajatorul inceteaza raporturile de munca ale tinerilor cu risc de marginalizare sociala, anterior datei la care expira perioada pentru care a fost incheiat contractul de solidaritate, este obligat sa restituie, in totalitate, agentiilor pentru ocuparea fortei de munca teritoriale sumele incasate de la bugetul asigurarilor pentru somaj, pentru fiecare tanar cu risc de marginalizare sociala pentru care a incetat raportul de munca anterior datei mentionate, plus dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, in vigoare la data incetarii raporturilor de munca, daca incetarea acestora a avut loc:

- ca urmare a acordului partilor, la data convenita de acestea;
- ca urmare a constatarii nulitatii absolute a contractului individual de munca, de la data la care nulitatea a fost constatata prin acordul partilor sau prin hotarare judecatoreasca definitiva;
- ca urmare a admiterii cererii de reintegrare in functia ocupata de salariat a unei persoane concediate nelegal sau pentru motive neintemeiate, de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti de reintegrare;
- in cazul in care salariatul nu corespunde profesional locului de munca in care este incadrat;
- pentru motive care nu tin de persoana salariatului, prin desfiintarea postului ocupat.

Daca la data expirarii perioadei pentru care a fost incheiat contractul de solidaritate angajatorul de insertie mentine raportul de munca cu tanarul cu risc de marginalizare sociala, atunci beneficiaza lunar, conform prevederilor legale, pentru aceasta persoana, din bugetul asigurarilor pentru somaj, de o suma in cuantum de 50% din indemnizatia de somaj cuvenita conform legii, pe care tanarul ar fi primit-o daca raporturile de munca ar fi incetat la acea data din motive neimputabile persoanei.
Aceasta suma se acorda angajatorului pe perioada mentinerii raporturilor de munca, dar nu mai mult de 2 ani, proportional cu timpul efectiv lucrat in luna respectiva de persoana pentru care se acorda, inclusiv pe perioada concediului de odihna.

Pentru perioada in care raporturile de munca ale persoanei sunt suspendate subventiile nu se acorda.

Angajatorii care incadreaza in munca persoane care indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru acordarea a doua sau mai multor masuri de stimulare a ocuparii fortei de munca a caror finantare se asigura din bugetul asigurarilor pentru somaj, conform prevederilor legale, pot beneficia, pentru persoanele respective, optional, numai de una din masurile de stimulare a ocuparii fortei de munca prevazute de lege.

Sumele cuvenite pentru masurile de stimulare a ocuparii fortei de munca finantate din bugetul asigurarilor pentru somaj, pentru a caror acordare se prevede, potrivit dispozitiilor legale, incheierea de conventii cu agentiile pentru ocuparea fortei de munca teritoriale, se deduc de catre angajator din contributia pe care acesta este obligat, conform legii, sa o vireze in contul bugetului asigurarilor pentru somaj.

In cazul in care suma cuvenita este mai mare, diferenta se recupereaza prin intermediul agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, din bugetul asigurarilor pentru somaj.

Nu exista reglementari prin care sa se stabileasca ca tinerii care provin din sisteme de protectie a copilului nu datoreaza contributii sociale si/sau impozit pe venit pentru veniturile din salarii.

Prin urmare, se datoreaza toate taxele salariale pentru veniturile din salarii.

Un raspuns oferit in august 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.

de Cristina Savu


Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Votati articolul "Tineri proveniti din sistemul de protectie a copilului. Ce facilitati vor avea angajatorii?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Comentarii 0 comentarii
Click aici si adauga propriul comentariu



Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Noutati legislative si studii de caz

Atentie la hartuirea la locul de munca!

Protejati-va impotriva amenzilor!

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Noutati legislative si studii de caz".
© copyright 2012 - 2024 Resurse-Umane.ro . Toate drepturile rezervate.
Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Noutati legislative si studii de caz

Atentie la hartuirea la locul de munca!

Protejati-va impotriva amenzilor!

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Noutati legislative si studii de caz".