Iata un caz practic intalnit in cadrul PortalCodulMuncii:
"Dorim sa le acordam salariatilor zile libere cand se face punte la acordarea zilelor de sarbatori legale, aceste zile de concediu dorim sa le acordam din zilele de concediu de odihna aferente perioadei. Le putem sa faca alte activitati care nu sunt in fisa postului, de exemplu: curatenie, desi ei au alte functii dar nu este necesar jobul suplimentar? Trebuie actualizata fisa postului?"
Raspunsul specialistului:
Cu privire la acordarea zilelor libere in situatia in care salariatii nu mai au zile de concediu de odihna aferente anului 2022, nu exista o prevedere legala potrivit careia sa se poata acorda concediu de odihna in avans.
Conform art. 148 din Codul muncii, efectuarea concediului de odihna se realizeaza in baza unei programari colective sau individuale stabilite de angajator cu consultarea sindicatului sau, a reprezentantilor salariatilor, pentru programarile colective, ori cu consultarea salariatului pentru programarile individuale.
Potrivit art. 146 coroborat cu art. 145 alin. (2) din Codul muncii, concediul de odihna se efectueaza in fiecare an.
Totodata, conform art. 122 alin. (3) in perioadele de reducere a activitatii angajatorul are posibilitatea de a acorda zile libere platite din care pot fi compensare orele suplimentare ce vor fi prestate in urmatoarele 12 luni.
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Astfel, prevederea legala in baza careia este posibila acordarea orelor libere in avans si ulterior prestarea orelor suplimentare este cuprinsa in art. 122 alin. (3) din Codul muncii. Din aceasta prevedere legala rezulta ca, daca angajatorul acorda zile libere in avans, in urmatoarele 12 luni salariatul are obligatia sa efectueze ore suplimentare in contul zilelor libere primite.
Orele suplimentare efectuate in perioada de 12 luni se vor compensa cu orele libere acordate in avans.
Astfel, salariatul poate beneficia de zile libere platite in noiembrie cu conditia sa recupereze orele libere platite in urmatoarele 12 luni prin efectuarea de ore suplimentare.
II. Cu privire la prestarea altor activitati decat cele pentru care salariatul a fost angajat daca acestea nu au legatura cu functia/meseria angajatului, acesta nu are obligatia sa le efectueze.
Angajatorul care nu poate asigura front de lucru salariatilor are 3 posibilitati:
1. fie intrerupe sau reduce temporar activitatea fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare cu plata unei indemnizatii de cel putin 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat. Salariatii se vor afla la dispozitia angajatorului, acesta avand oricand posibilitatea sa dispuna reinceperea activitatii. Modalitatea in care salariatii urmeaza sa se afle la dispozitia angajatorului in cazul somajului tehnic nu este prevazuta de legiuitor ea se va putea stabili prin contractul colectiv de munca.
2. fie reduce saptamana de lucru de la 5 la 4 zile conform art. 52 alin. (2) din Codul muncii cu reducerea corespunzatoare a salariului, pana la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului, dupa consultarea prealabila a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitatii sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.
Astfel, in cazul reducerii temporare a activitatii, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, pe perioade care depasesc 30 de zile lucratoare, angajatorul va avea posibilitatea reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana, cu reducerea corespunzatoare a salariului, pana la remedierea situatiei care a cauzat reducerea programului.
3. fie acorda zile libere platite in baza art. 122 alin. (3) din Codul muncii din care pot fi compensate orele suplimentare ce vor fi prestate in urmatoarele 12 luni.
Totodata, alin. (5) al art. 17 din Codul muncii prevede ca orice modificare a unuia dintre elementele prevazute la alin. (2) in timpul executarii contractului individual de munca impune incheierea unui act aditional la contract, anterior aparitiei modificarii, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege.
Astfel, anterior modificarii unui contract individual de munca, angajatorul are obligatia de a informa salariatul cu privire la clauzele generale pe care intentioneaza sa le modifice (art. 17 alin. (5) din Codul muncii republicat).
Asadar, modificarea elementelor contractului individual de munca, conform art. 17 alin. (3) din Codul muncii, poate interveni numai cu acordul salariatului.
Informarea si acordul salariatului sunt obtinute prin semnarea actului aditional de ambele parti angajat si angajator.
Un raspuns valabil in noiembrie 2022, oferit de expertii de la PortalCodulMuncii >>>