CEO-ul LinkedIn, Jeff Weiner, a vorbit recent despre convingerea sa in faptul ca empatia si compasiunea sunt esentiale in leadership, cu precadere in situatiile de criza, de incertitudine. Crede, de asemenea, in managementul compasiunii si considera ca acesta ajuta echipele sa ia decizii mai rapid deoarece au la baza un teren comun al increderii si intelegerii. Studiile au dovedit deja ca leadershipul empatic duce la performante mai mari la locul de munca si la rezultate mai bune pentru afacere.
Nu e insa usor sa practicam aceste doua abilitati in activitatile profesionale zilnice. E nevoie sa invatam, inainte de orice, sa ascultam. Empatia inseamna sa poti asculta pe altcineva, sa ii intelegi perspectiva pentru a avea o comunicare mai buna.
E dificil sa ne oprim din a spune ce vrem sa spunem, mai ales atunci cand suntem convinsi ca avem dreptate, si sa-l lasam pe celalalt sa spuna ce are de spus. Insa este ceva care trebuie invatat daca vrem sa ne imbunatatim comunicarea. Inainte de a da replica, se recomanda sa facem un rezumat a ceea ce a spus cealalta persoana, nu doar pentru a ne asigura ca am inteles corect, ci si pentru a-i arata ca am ascultat cu adevarat.
Cealalta persoana va proceda, in cele mai multe cazuri, la fel. Ne va asculta si ne va da ocazia sa ne exprimam fara sa incerce sa acapareze conversatia.
Oamenii comunica in stiluri diferite, de la introverti pana la extroverti si cei care au nevoie de cate ceva din ambele trasaturi. Atunci cand recunoastem astfel de stiluri, ne putem adapta rapid discursurile si metodele de comunicare pentru a ne asigura ca reusim sa transmitem ceea ce avem de spus in cel mai eficient mod cu putinta. Trebuie, de asemenea, sa avem grija si la comunicarea non-verbala. Nu putem fi empatici doar pe jumatate si nu putem mima compasiunea.
Cu siguranta, imbunatatirea oricarei abilitati de comunicare se face incepand cu o analiza a felului in care comunicam deja. Putem apela pentru ajutor si feedback la prieteni si apropiati.
Este esential sa descoperim care sunt greselile pe care le facem, sa ni le asumam si sa incercam sa le corectam. Sa ne recunoastem astfel erorile este un prim-pas esential. Trebuie sa putem gestiona in mod profesionist o conversatie dificila avand grija si avand totodata responsabilitatea ca aceasta discutie sa nu degenereze si sa se transforme intr-un conflict de amploare.