Dar ce isi doresc cu adevarat angajatii de la o companie?
"Din punct de vedere legal, oamenii asteapta sa le fie oferite toate drepturile salariale in baza unui contract de munca complet si corect realizat, fara alte artificii operate de catre angajatori. Oamenii isi doresc stabilitate, isi doresc sa se poata baza pe veniturile lor reale pentru planuri de viitor, precum achizitionarea unei case, isi doresc sa activeze intr-o companie sigura care pretuieste viata privata a angajatilor si care se preocupa de dezvoltarea acestora", mentioneaza Cristiana Deca, Legal Adviser in cadrul Decalex Legal Solutions.
In ceea ce priveste dezvoltarea profesionala a angajatilor, companiile pot organiza activitati de formare profesionala. Conform Codului Muncii angajatorii sunt obligati sa asigure salariatilor participarea la programe de formare profesionala, cel putin o data la 2 ani, daca au cel putin 21 de salariati, si cel putin o data la 3 ani, daca au sub 21 de salariati. Pentru deductibilitate este necesar ca, din punct de vedere al continutului, programele de formare profesionala sa aiba legatura cu domeniile in care activeaza societatea.
Bonificatiile in tichete cadou reprezinta un alt instrument legal, pe care companiile il pot utiliza in fidelizarea angajatilor lor. Tichetele cadou nu se cuprind in baza lunara de calcul a contributiilor sociale obligatorii potrivit art. 296 indice 15 lit. o) din Codul Fiscal, daca acestea nu depasesc valoarea de 150 lei.
"Tot pentru a-si fideliza angajatii, companiile le pot oferi acestora sesiuni de cumparaturi in cadrul firmei in perioada sarbatorilor. Angajatii beneficiază in acest fel de reduceri importante la produsele retailerilor sau producatorilor parteneri. Iar daca vorbim despre proiectele independente ale angajatilor, incurajarea intraprenoriatului este o idee care se poate realiza prin investitie directa a companiei in proiectul angajatului, fie prin mentoring acordat pe proiect", continua Cristiana Deca.
Exista o lista lunga de beneficii pe care companiile le pot oferi angajatilor, de la tichete de masa, tichete cadou, abonament la sali de sport, la SPA, la centre de infrumusetare, zile de concediu in plus, pana la teambuilding, spatii de relaxare special create pentru ei si multe altele.
Vor face acestea diferenta pentru angajati? Sau cat de mare va fi impactul acestora pentru un nou angajat? Si ce se intampla cand beneficiaza de ele la toate locurile de munca, dar are o mare problema cu superiorul direct, cu atmosfera de lucru, cu colegii si barfa la birou, cu nerecunoasterea meritelor, cu lipsa respectului, cu presiunea exercitata asupra indeplinirii targhetelor, cu focusul doar pe rezultate si altele din acelasi registru.
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
40 Modele de Regulament Intern
Noua lege a pensiilor Ghid practic
"Cel mai simplu instrument prin care-ti apropii oamenii si-i tii acolo este respectul. Comunicarea directa, deschisa, onesta, respectul, bunul simt, recunoasterea muncii, incurajarea initiativelor, a creativitatii si impulsionarea participarii, toate pot sta la baza unor relatii de munca sanatoase care sa aduca valoare adaugata oricarei companii. Restul beneficiilor sunt de dorit, dar daca intrebam ce prefera angajatii atunci cand isi cauta un nou loc de munca, majoritatea vor raspunde ca un mediu de lucru placut, conditii financiare mai bune, recunoastere si respect", afirma Corina Neagu, Fondator Dare si Consultant in Resurse Umane.
Una dintre problemele managerilor romani este, insa, faptul ca acestia nu sunt pregatiti sau nu-si doresc sa utilizeze la maxima capacitate instrumentele recomandate de consultantii in resurse umane, apeland la tot felul de beneficii mai mult sau mai putin costisitoare si care, de fapt, nu ajuta, de sine statatoare, la fidelizarea angajatilor.
"Oamenii raman si fac treaba acolo unde se simt bine, unde sunt sprijiniti, indrumati, ajutati sa creasca, sa invete, sa se dezvolte, sa performeze", conchide Corina Neagu, Fondator Dare si Consultant in Resurse Umane.