Birou open space sau spatiu inchis?
Birourile moderne par sa vina la pachet, din ce in ce mai mult, cu tot felul de optiuni care sa ii distreze pe angajati, sa ii ajute sa se relaxeze sau sa le sporeasca nivelul de creativitate. Sociologii si specialistii HR vad insa lucrurile cu alti ochi si atrag atentia asupra faptului ca prea multa distractie… strica. In concret, ne dorim sa activam modulul de lucru si nu pe cel de relaxare, iar pauzele ar trebui bine integrate in programul de lucru. Nu vorbim de un regim drastic, ci de o pastrare a echilibrului intre volumul de munca si cel de… relaxare.
Un birou de tip open space are ca obiective principale, printre altele, inclusiv incurajarea schimbului de idei si eficientizarea proceselor de lucru. Sporirea productivitatii nu pare sa se numere printre caracteristicile unei astfel de schimbari, spun studiile, iar unii experti sunt de parere ca adesea un astfel de birou ales de marile corporatii are la baza doar eficientizarea costurilor si nimic mai mult.
"Problema principală a spatiilor de birouri deschise este ca la un moment dat designul a devenit mai important decat functia si acestea au inceput sa fie adoptate cu tot cu discursul de promovare din spatele lor fara niciun fel de gandire critica”, a explicat Alexandru Dincovici, sociolog, general manager al companiei Izibiz Consulting, pentru o analiza cuprinzatoare intocmita de BusinessMagazin.ro.
Acesta atrage atentia si asupra faptului ca lipsa intimitatii poate duce la neincredere fata de colegi si la distrugerea relatiilor sociale.
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Legis Plus Legislatia Muncii
Sa retinem totusi ca birourile open space se regasesc in cadrul companiilor care activeaza in diferite domenii. Astfel, datorita unei varietati foarte mari, spatiul deschis poate functiona mai bine pentru unii angajati si mai putin bine pentru alte companii. Dincolo de asta, un element esential il reprezinta si cultura companiei respective care incurajeaza sau nu brainstorming-urile, iesirile din spatiul de lucru sau munca de acasa.
Dincolo de acesti factori, exista si profesionalismul care nu trebuie scapat din vedere. Conflictele trebuie aplanate si gestionate corespunzator, iar un open space nu trebuie invinuit pentru situatii care pot aparea intre angajatii care ar crea conflicte indiferent de spatiul in care se afla.
Multi angajati considera ca intreruperile sunt mai dese si ca se concentreaza mai greu asupra sarcinilor de lucru, in vreme ce exista si angajati care se bucura de elementul de socializare si de comunicare mai rapida, fapt care permite rezolvarea mai eficienta a unor probleme.
La nivel de creativitate si comunicare, un birou deschis reprezinta o idee mult mai buna prin comparatie cu un birou in care se afla o singura persoana care isi poate petrece si pana la 8 ore fara sa comunice nici macar prin e-mail cu oricare dintre colegii sai.
Izolarea poate functiona astfel in ambele cazuri, insa o comunitate, desi mica si la nivel profesional, nu se poate forma decat intr-un birou de tip open space.