In fond, daca te afli la conducerea propriei firme, te numeri printre cei care nu vor lasa prea curand liber scaunul directorial. Cu toate acestea, chiar daca esti dedicat afacerii, nu toti cei care se afla pe urmatoarea treapta la nivel de conducere manifesta aceeasi implicare. Insa acesta este un aspect pe care multi lideri il uita.
Indiferent de domeniul in care activeaza firma, problemele care tin de departamentul de relatii umane sunt similare. Iar rezolvarile sunt, ati ghicit, cat se poate de asemanatoare. Pastram oamenii in firma folosindu-ne de metode relativ simple. Cheia e sa le aplicam constant si sa nu ne bazam doar pe salariul oferit.
1. Eliberati programul angajatilor valorosi. Dati-le oportunitatea sa faca ce stiu ei cel mai bine: lucrul pentru care i-ati angajat. Nu-i transformati in cal de bataie si nu incercati sa profitati si sa-i exploatati doar pentru ca sunt angajatii companiei. Profesionistii care isi cunosc adevarata valoare nu se vor gandi de doua ori inainte sa abandoneze corabia si sa plece spre tarmuri mai insorite. Oferiti-le, in schimb, sansa de a face ceea ce le place cel mai mult si sa va ajute astfel compania printr-o munca de calitate, nu prin cantitate.
2. Stabiliti obiective realiste. Este foarte usor sa trasam directiile pentru un an intreg de zile si sa credem ca lucrurile se vor desfasura de la sine, asa cum am anuntat ca ne dorim de la inceput de an. Insa realitatea arata cu totul altfel, iar felul in care stim sa indrumam angajatii la intervale regulate de timp influenteaza semnificativ directia companiei, dar si implicarea acestora. O corabie fara capitan va incepe sa pluteasca in directia curentilor si nu in directia dorita de noi. Obiective concrete, realiste, planuri bine facute, feedback si analize periodice: aceasta este munca de pe hartie care aduce rezultate concrete prin masurile aplicate in mod real.
3. Construiti o cultura a valorii si a respectului fata de munca si propria persoana. Respectul pe care il aratam celor din echipa, angajatilor, celor de la masa conducerii sau celor pe care i-am angajat de mai putin de doua zile trebuie sa fie egal. Felul in care actionam influenteaza major felul in care salariatii lucreaza si actioneaza, la randul lor, in interiorul firmei. Ne influenteaza inclusiv hainele pe care le purtam, fie ca ne dam seama de asta sau nu, fie ca negam acest aspect sau nu. Suntem infinit mai productivi daca aratam ca si cum am semnat cel mai important contract. Dar daca aratam ca si cum tocmai ne-am dat jos din pat si am baut un ceai in bucatarie, contractul acela se va lasa mult si bine asteptat. Valoarea pe care o acordam companiei influenteaza felul in care angajatii vad compania si felul in care isi trateaza ei insisi munca pe care o au de facut.
40 Modele de Regulament Intern
Legis Plus Legislatia Muncii
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
4. Oferiti oportunitati de invatare si dezvoltare. Training-uri, conferinte, ateliere si orice altceva ar putea reprezenta o oportunitate de invatare trebuie sa poata fi accesibile si existente in fisa postului. Lasati angajatii sa mearga la aceste training-uri si aplicati, in paralel, toate celelalte metode pentru a-i pastra in firma. Investiti in angajati, dar aratati-le ca-i apreciati si recompensati-i pe masura. Nu aruncati banii pe fereastra instruindu-i pentru a aduce succesul altei companii la care se vor angaja daca nu se simt apreciati.
5. Creati un scop. Daca angajatii nu simt ca au un scop, daca nu isi dau seama in ce fel contribuie la binele companiei, atunci e foarte probabil ca acestia sa nu fie motivati si nici productivi. Si revenim la exemplul pijamalelor. Daca vi se pare ca vedeti in firma oameni care par sa se tarasca somnorosi pe holuri, fara pic de entuziasm, atunci aveti in fata exemple concrete de oameni care vin fara tragere de inima la locul de munca. In cele mai multe cazuri, tine de companie sa isi faca angajatii fericiti si motivati.