Anterior modificarii Codului muncii (prin Legea nr. 213/2020), la lit. d) a art. 242 se facea trimitere doar la procedura de solutionare a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor.
Avand in vedere aceasta reglementare, apreciem ca procedura de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca, poate face parte din acelasi capitol (ca subcapitol distinct) care se refera si la solutionarea cererilor sau reclamatiilor individuale ale salariatilor. Dar poate fi prevazuta si intr-un capitol separat in Regulamentul intern.
Apreciem ca se poate face si o procedura separata in situatia in care se prevede in Regulamentul intern ca solutionarea pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca se reglementeaza printr-o procedura interna.
Referitor la continutul unei proceduri de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca, apreciem ca ar trebui sa contina prevederi referitoare la modul in care agreeaza angajatorul si angajatul initierea unei asemenea proceduri (avand in vedere ca aceasta implica costuri pentru ambele parti, deoarece acestia trebuie sa agreeze modul in care vor acoperi onorariul consultantului extern care realizeaza concilierea).
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Apoi trebuie sa contina cateva prevederi referitoare la modul de organizare a concilierii si modul in care sunt duse la indeplinire cele agreeate la finalizarea concilierii.
Din prevederile art. 231^1 din Codul muncii intelegem ca in fapt, procesul de conciliere propriu-zis este derulat de catre consultantul extern specializat in legislatia muncii care are un rol activ si asigura conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate a intregului demers.
Raspuns oferit de Adina Popescu, consilier juridic, pentru PortalCodulMuncii.ro