Instrumente de lucru nr. 1 pentru specialistii de HR

Rezolvarea deficitului de personal pe termen lung - ce pot face companiile?

10 /Oct2024
Rezolvarea deficitului de personal pe termen lung - ce pot face companiile?
Tags: deficit personal termen lungfidelizarea personalului

In mod obisnuit, deficitul de personal se rezolva prin angajarea de personal. Sunt insa situatii in care fie nu exista suficiente resurse financiare pentru noi angajari pe perioada nedeterminata, fie nu exista garantia unui volum de munca constant, pe termen lung, pentru a acoperi o norma intreaga tuturor noilor angajati.

Pentru o planificare judicioasa si realista a resurselor umane, trebuie sa faceti mai intai o analiza a necesarului de personal si a ofertei actuale de angajati din firma dvs., iar dupa aceea sa elaborati planuri de actiune prin care sa stabiliti un echilibru intre cererea si oferta de personal.

Optiuni de rezolvare a deficitului de personal pe termen lung

Angajarea pe durata nedeterminata

Cum bine stiti, recrutarea si selectia in vederea de noi angajari reprezinta metoda „clasica” de rezolvare a deficitului de personal. In general, firmele functioneaza cu personal angajat cu contract de munca pe perioada nedeterminata. Cel mai mare castig pe care il obtineti in cazul acestui gen de relatii de munca este asigurarea unui grad superior de stabilitate a fortei de munca.

Avantajele angajarii pe durata nedeterminata

Iata doar cateva dintre principalele avantaje care decurg de aici:

  1.  Procesul de adaptare si integrare a angajatilor este asigurat in proportie net superioara fata de oricare alte conditii de angajare.
  2.  Puteti elaborare o strategie realista a firmei, pe termen lung.
  3.  Puteti realiza o buna planificare a resurselor umane.
  4.  Puteti elabora programe de formare profesionala adecvate la cerintele angajatilor si ale firmei.
  5.  Puteti elabora un sistem de motivare a angajatilor pe baza competentelor personale si in conformitate cu resursele reale existente.
  6.  Gradul de insusire a culturii firmei de catre angajati este net superior.
  7.  Puteti elabora planuri de dezvoltare a carierei pentru angajati.

Daca ar fi sa vorbim despre dezavantajele angajarii cu contract de munca pe durata nedeterminata, atunci ar trebui sa ne referim doar la situatiile in care nu sunteti sigur de posibilitatea asumarii pe termen lung a obligatiilor si responsabilitatilor care va revin in
calitate de angajator.

Dintre factorii pe care trebuie sa ii luati in calcul, vi-i reamintim pe cei mai importanti:

 Contractele de munca pe durata nedeterminata implica responsabilitatea totala a angajatorului fata de taxele, impozitele si toate celelalte costuri ce trebuie achitate pentru si fata de angajati, cum ar fi:

  •  diferite contributii catre stat;
  •  salariul net acordat angajatului;
  •  costurile cu pregatirea profesionala;
  •  costurile pentru asigurarea conditiilor de munca;
  •  costurile legate de siguranta si securitatea muncii.


 Trebuie sa asigurati constanta si volumul de munca necesar pentru toti angajatii.
 
La un moment dat s-ar putea sa fie nevoie sa va confruntati cu situatiile concedierii sau disponibilizarii de personal si, implicit, trebuie sa fiti pregatit sa faceti fata consecintelor acestor actiuni (trebuie sa stiti in ce conditii puteti concedia pe cineva,
dupa cat timp si in ce conditii mai puteti angaja etc.).

Promovarea

O alta forma de rezolvare a deficitului de personal pe termen lung este promovarea.

Fidelizarea personalului

In ultima vreme a devenit din ce in ce mai evident faptul ca este extrem de importanta fidelizarea personalului, in special a asa-numitelor persoane-cheie din firma.

Cu siguranta nu va doriti sa va aflati in situatia in care un angajat foarte competent, care ocupa o pozitie importanta, paraseste firma si antreneaza dupa el si cativa clienti foarte valorosi.

Prin urmare, este foarte important sa acordati atentie nevoilor angajatilor dvs. si, in acelasi timp, sa aveti un „inventar real si la zi” al calitatilor si competentelor acestora.

Astfel, atunci cand apare un deficit de personal intr-o pozitie importanta din firma, inainte de a va angrena intr-un proces complex si costisitor de recrutare si selectie, va sfatuim sa va indreptati atentia mai intai in interiorul organizatiei. Sunt mari sanse sa descoperiti ca persoana de care aveti nevoie se afla la doar cateva birouri de dvs. si nu trebuie decat sa o
promovati.

Avantajele promovarii...mai multe tehnici in lucrarea Ghidul HR-istului >>>

de Cristina Savu


Ti-a placut acest articol?
Recomanda-l prietenilor:
Votati articolul "Rezolvarea deficitului de personal pe termen lung - ce pot face companiile?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Comentarii 0 comentarii
Click aici si adauga propriul comentariu



Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Noutati legislative si studii de caz

Atentie la hartuirea la locul de munca!

Protejati-va impotriva amenzilor!

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Noutati legislative si studii de caz".
© copyright 2012 - 2024 Resurse-Umane.ro . Toate drepturile rezervate.
Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Noutati legislative si studii de caz

Atentie la hartuirea la locul de munca!

Protejati-va impotriva amenzilor!

Descarcati gratuit Raportul Special

Completati adresa de email pentru a primi Raportul Gratuit "Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Noutati legislative si studii de caz".