Raspunsul specialistului:
Functiilor contractuale ale personalului bugetar pe trepte profesionale in functie de vechimea in munca le sunt incidente, in lipsa altor dispozitii legale specifice, prevederile
Legii nr.153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, care stabilesc ca persoanele incadrate in functii contractuale de debutant vor fi salarizate la acest nivel pana la expirarea perioadei de cel putin 6 luni, dar nu mai mare de 1 an si vor fi promovate, pe baza de examen, in functia, gradul sau treapta profesionala imediat superioara.
Din analiza dispozitiilor art. 626 din Codul administrativ se observa ca pana la adoptarea noilor hotarari de Guvern date in aplicarea acestui act normativ raman aplicabile dispozitiile actelor normative in vigoare, in masura in care acestea nu contravin prevederilor de nivel superior cuprinse in Codul adminsitrativ.
In acest context, precizam ca HG 286/2011, cu modificarile si completarile ulterioare va fi aplicabil coroborat cu dispozitiile Codului administrativ cu privire la angajarea si promovarea personalului contractual. Dupa cum se poate observa, potrivit acestor acte normative in special a prevederilor art. 554 din Codul administrativ, promovarea in grade sau trepte profesionale imediat superioare se face din 3 in 3 ani, in functie de performantele profesionale individuale, apreciate cu calificativul foarte bine, cel putin de doua ori in ultimii 3 ani in care acesta s-a aflat in activitate, de catre o comisie desemnata prin dispozitie a ordonatorului de credite bugetare, din care fac parte si reprezentantii organizatiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, dupa caz, reprezentantii salariatilor, daca in statute sau in legi speciale nu se prevede altfel.
Ca atare, ulterior finalizarii perioadei de debutantie, personalul contractual poate fi promovat din 3 in 3 ani, in conditiile actelor normative mentionate.
40 Modele de Regulament Intern
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Astfel, desi legea nu prevede in mod expres, ca in cazul functiilor publice, o vechime in munca pe trepte profesionale aceasta rezulta implicit din aplicarea dispozitiilor legale privind promovarea. Aceste conditii de vechime apreciem ca se aplica in mod identic si in cazul recrutarii.
Fata de aceste prevederi legale, in opinia noastra, in conditiile in care pentru promovarea intr-o treapta profesionala superioara legiuitorul a cerut o vechime de 3 ani, apreciem ca aceasta se adauga la fiecare treapta profesionala, determinandu-se astfel vechimea in munca necesara pentru ocuparea respectivei functii.
In mod similar se va determina si vechimea pentru functiile de executie de consilier sau referent. In ceea ce priveste functiile de conducere, apreciem ca fiind vorba despre o institutie publica, conditiile de vechime pot fi stabilite prin similitudine cu cele reglementate legal pentru functiile publice, insa acest lucru nu este stabilit in mod expres si obligatoriu prin lege, aceasta atributie intrand in sarcina exclusiva a ordonatorului de credite.
Prin urmare, raportat la atributiile si importanta respectivei functii, tinand cont de criteriile sus-mentionate, ordonatorul de credite urmeaza sa determine pentrun fiecare functie in parte vechimea in munca necesara.
Raspuns oferit de PortalInstitutiiPublice.ro