Mentionam ca s-a eliberat adeverinta care atesta vechimea in munca pentru perioada lucrata."
Raspunsul specialistilor:
La solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate (art. 34 alin. (5) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare).
Conform art. 160 din Codul muncii, salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri.
In acelasi sens sunt si dispozitiile art. 7 alin. (5) si (6) din HG 905/2017 privind registrul general de evidenta al salariatilor, cu modificarile si completarile ulterioare, in cuprinsul carora se stabileste ca la incetarea activitatii salariatului, angajatorii au obligatia sa ii elibereze acestuia o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, precum si un extras din registru.
Asadar, la solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligati sa ii elibereze acestuia un extras din registru, datat si certificat pentru conformitate, sau o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, astfel cum rezulta din registru si din dosarul personal, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.
In REVisal angajatorii au obligatia de a inscrie salariul de baza lunar brut, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri, astfel cum sunt prevazute in contractul individual de munca sau, dupa caz, in contractul colectiv de munca (art. 3 alin. (2) lit. h) din HG 905/2017).
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Prin urmare, evidenta drepturilor salariale incasate in urma activitatii sunt cuprinse in adeverinte de vechime ce trebuie eliberate de angajator, tot acestuia din urma revenindu-i si obligatia arhivarii si pastrarii in conditii bune a documentelor de personal si a celor contabile (din care rezulta in mod evident drepturile salariale incasate si contributiile achitate, inclusiv asupra drepturilor de natura salariala care nu au caracter permanent).
In considerarea dispozitiilor legale sus-mentionate, independent de faptul ca exista completata pentru acest salariat declaratia D112 care evidentiaza veniturile incasate, angajatorul este tinut sa isi indeplineasca obligatia prevazuta de legislatia muncii si sa elibereze adeverinta in discutie, cu evidentierea drepturilor salariale si a celorlalte elemente expres stipulate de Codul muncii.
Un raspuns oferit in septembrie 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.