In mod cert, specialistii in resurse umane vor tine cont de numarul de angajati, profilul companiei, scopul acesteia, etc pentru a stabili organigrama necesara si specifica societatii.
Va reamintim ca organigrama este fundamentala in acest sens, aceasta reprezentand un sistem intern de ierarhizare si organizare, pentru ca societatea in cauza sa isi poate desfasura activitatea in parametri optimi. Aceasta include scara ierarhica, fisele de post, atributiile si responsabilitatile tuturor angajatilor.
Pentru a oferi un exemplu concludent in acest sens, vom avea ca punct de referinta un studiu de caz de pe PortalCodulMuncii, analizat si explicat de specialisti in resurse umane:
"Va rog sa imi prezentati baza legala daca o firma cu activitate principala in fabricarea pieselor de autovehicule poate angaja mai multe persoane (5 Manageri financiari si 2 Contabili sefi) pentru aceeasi functie de conducere, avand aceeasi fisa de post, cu atributii similare dar cu salarii diferite."
Raspunsul specialistilor:
Referitor la stabilirea necesarului si a tipului de functii dintr-o societate este prerogativa angajatorului de a stabili necesarul de posturi si atributiile specifice respectivelor posturi, conform art. 40 alin. (1) lit. a) si b) din Legea nr. 53/2003 Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru sectorul privat nu exista reglementari specifice cu privire la configurarea statului de functii, stabilirea functiilor, a numarului si nivelului acestora, acesta fiind o prerogativa de management a organului de conducere/administratorului societatii.
Cu privire la contabilul-sef, in Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede, la art. 10: ”(2) Contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.” La art. 28 se prevede: ”(10) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie”.
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
A aparut cea mai utila lucrare din ultimii 20 de ani, destinata managerilor de resurse umane!
Teste de Angajare, Evaluare si Motivare a angajatilor - 47 Teste de succes utilizate de profesionistii din toata lumea, detalii AICI >>>
Legea nu mentioneaza cati contabili-sefi pot fi intr-o societate, insa, din modul cum sunt formulate textele legale, se poate interpreta ca este vorba despre o singura persoana cu aceasta functie care conduce compartimentele distincte care au ca responsabilitati contabilitatea firmei. Insa nu am identificat un text legal care sa mentioneze clar cati contabili-sefi pot fi la o societate.
Cu privire la managerii financiari nu am identificat o reglementare a activitatii sau numarului acestora, si astfel, apreciem ca este la latitudinea angajatorului sa stabileasca aceste aspecte.
Referitor la faptul ca sunt aceleasi fise de post, apreciem ca in cazul managerilor financiari, acestea pot contine aceleasi tipuri de atributii, fiind vorba de aceeasi functie. La fel in cazul contabililor-sefi.
Insa nu ar fi corect daca toti acesti salariati – si managerii financiari si contabilii-sefi – ar avea aceeasi fisa de post, deoarece sunt posturi diferite si atributiile ar trebui sa fie specifice fiecarei categorii de functii mai ales avand in vedere cele prezentate mai sus, cu privire la responsabilitatile contabililor-sefi care sunt stabilite prin Legea contabilitatii. Spre exemplu, in opinia noastra, managerii financiari nu ar putea avea atributia de a semna situatiile financiare anuale si raportarile contabile deoarece aceasta atributie este a contabilului-sef (sau a directorului economic/alta persoana imputernicita, daca exista).
Referitor la modul de remunerare, in Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede la art. 1 alin. (2) lit. e pct. i):
”(2) Principiul egalitatii intre cetateni, al excluderii privilegiilor si discriminarii sunt garantate in special in exercitarea urmatoarelor drepturi:
e) drepturile economice, sociale si culturale, in special:
(i) dreptul la munca, la libera alegere a ocupatiei, la conditii de munca echitabile si satisfacatoare, la protectia impotriva somajului, la un salariu egal pentru munca egala, la o remuneratie echitabila si satisfacatoare;”.
De asemenea, la art. 5 alin. (1) din Codul muncii se prevede ca ”(1) In cadrul relatiilor de munca functioneaza principiul egalitatii de tratament fata de toti salariatii si angajatorii.”
Prin urmare, de principiu, persoanele care au aceleasi fise de post (cu aceleasi atributii) ar trebui sa aiba aceeasi remuneratie, dar, in opinia noastra, ar trebui analizat daca nu exista si alte criterii obiective de departajare a salariilor, care sa fie luate in considerare de angajator la stabilirea salariilor (vechime, nivel de complexitate si de incarcare, acordarea unor sporuri).
Baza legala pentru stabilirea salarizarii este prevazuta in Codul muncii la art. 159 – 171.
In Codul muncii se prevede la art. 159 ca ”(3) La stabilirea si la acordarea salariului este interzisa orice discriminare pe criterii de sex, orientare sexuala, caracteristici genetice, varsta, apartenenta nationala, rasa, culoare, etnie, religie, optiune politica, origine sociala, handicap, situatie sau responsabilitate familiala, apartenenta ori activitate sindicala”.
Pentru sectorul privat sunt aplicabile prevederile de la art. 162 conform caruia: ”nivelurile salariale minime se stabilesc prin contractele colective de munca aplicabile”, iar ”salariul individual se stabileste prin negocieri individuale intre angajator si salariat”.
De asemenea la art. 164 se prevede ca ” Angajatorul nu poate negocia si stabili salarii de baza prin contractul individual de munca sub salariul de baza minim brut orar pe tara.”
Un raspuns oferit in aprilie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe sfaturi si raspunsuri de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.