Raspunsul specialistului:
Obligatiile declarative privind contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) in masura in care aceasta este datorata revin persoanelor fizice, fiind indeplinite prin completarea Declaratiei unice. In situatia in care persoana este considerata contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate si nu este exceptata, va datora ca regula generala CASS stabilita in cota de 10% aplicata la 12 salarii minime brute pe tara, in conditiile prevazute de art. 170 si art. 174 din Codul fiscal, respectiv daca depaseste plafonul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor din dividende luand-se in calcul dividendele distribuite si incasate.
Asadar, in stabilirea obligatiilor privind stabilirea, plata si declararea urmeaza a fi analizata in primul rand incadrarea persoanei fizice printre contribuabilii definiti la art. 153 din Codul fiscal supusi CASS. Astfel, au calitatea de contribuabili la sistemul de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si ale acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz, urmatoarele persoane:
a) cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in Romania;
Portal Codul Muncii
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
b) cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania; in categoria persoanelor prevazute la lit. b) din Codul fiscal se includ cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania, in baza prevederilor OUG 194/2002;
c) cetatenii statelor membre ale UE, SEE si ai CE care nu detin o asigurare incheiata pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul Romaniei, care au solicitat si au obtinut dreptul de a sta in Romania pentru o perioada de peste 3 luni; persoanele care intra sub incidenta prevederilor lit. c) din Codul fiscal sunt cetatenii statelor membre ale UE, SEE si CE care nu detin o asigurare incheiata pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul Romaniei, care au solicitat si au obtinut dreptul de rezidenta in Romania pentru o perioada mai mare de 3 luni, in baza prevederilor OUG 102/2005;
d) persoanele din statele membre ale UE, SEE si CE care indeplinesc conditiile de lucrator frontalier si desfasoara o activitate salariata sau independenta in Romania si care rezida in alt stat membru in care se intorc de regula zilnic ori cel putin o data pe saptamana; in categoria persoanelor prevazute la lit. d) din Codul fiscal se includ cetatenii statelor membre ale UE, SEE si CE care indeplinesc conditiile de lucrator frontalier si carora li s-a atribuit cod numeric personal de catre autoritatile romane, fara eliberarea unui document care sa ateste rezidenta pe teritoriul Romaniei, in baza prevederilor OUG 102/2005.
Este asadar important, cu privire la situatia analizata, daca persoana fizica a solicitat si a obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori are domiciliul in Romania.
Totodata potrivit alin. (2) al aceluiasi articol 153, persoanele dintre cele enumerate mai sus la lit. a) – d), care dobandesc calitatea de contribuabil la CASS, dar care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si fac dovada valabilitatii asigurarii, in conformitate cu procedura stabilita prin OPANAF nr. 3697/2016, nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate. Pentru exceptarea de la plata CASS, persoana fizica depune la organul fiscal competent, direct sau prin imputernicit, „Declaratia pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate” (formularul 603), insotita de documente justificative.
Intre Romania si Israel este in vigoare Acordul ratificat prin Legea 150/2012 in domeniul securitatii sociale, precum si Aranjamentul aprobat prin HG 854/2013. Prin urmare, in ipoteza in care persoana fizica dobandeste calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate din Romania dar detine formularul care certifica faptul ca este asigurat in Israel, eliberat de autoritatea desemnata in acest scop, nu va datora CASS in Romania, insa va trebui sa depuna Declaratia 603 insotita de respectivul formular.
Prin urmare, declararea prin intermediul Declaratiei unice si plata CASS pentru dividendele realizate revine exclusiv persoanei fizice, doar in situatiile in care aceasta se incadreaza printre persoanele care au calitatea de contribuabili la sistemul asigurarilor sociale de sanatate din Romania conform prevederilor Codului fiscal coroborate cu cele ale Acordului in domeniul securitatii sociale.
In ceea ce priveste Spatiul Privat Virtual (SPV), acesta consta in punerea la dispozitia persoanelor fizice a unui spatiu virtual aflat pe serverele MFP/ANAF, prin intermediul caruia se efectueaza comunicarea electronica a informatiilor si inscrisurilor intre ANAF si contribuabil, in legatura cu situatia fiscala proprie a acestuia.
Informatiile solicitate la inregistrare privind identificarea persoanei cuprind si tipul actului de identitate, seria si numarul acestuia. In acest sens, persoana poate inscrie datele referitoare la cartea de identitate, buletinul de identitate sau pasaportul, dupa caz. Mai multe informatii cu privire la inregistrarea in SPV pot fi accesate aici.
Raspuns oferit de Dani Cucu, Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L., pentru PortalCodulMuncii.ro