Pentru a intelege mai bine aceste acte normative privind regimul strainilor in Romania, am luat un studiu de caz prezentat pe PortalCodulMuncii:
"Avem angajati non UE, din Asia, care au contract de munca pe perioada nedeterminata si lucreaza de aprox. 2 ani pe functia de muncitor necalificat. Dorim sa le modificam functia si sa le oferim o functie superioara si un alt salariu, am si obtinut avize de munca de la IGI in acest scop cu noua functie si noul COR.
Dorim sa stim care sunt pasii urmatori, e suficient sa facem un act aditional la CIM prin care sa modificam functia, sa il inregistram in Revisal si sa il transmitem catre IGI sau trebuie sa facem un nou contract de munca? In cazul in care modificam functia anagajatului in contractul de munca prin act aditional, trebuie sa depunem documentele pentru obtinerea unor permise de sedere noi chiar daca cele existente nu au ajuns la termenul de expirare?"
Raspunsul specialistilor:
Conform art. 17 din OG 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania:
Eliberarea avizului de angajare in situatii speciale
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
250 Modele Fise de Post
Art. 17
(1) Strainul incadrat in munca in baza avizului de angajare, cu exceptia celui pentru lucratori sezonieri, poate ocupa un nou loc de munca, la acelasi angajator sau la alt angajator, oricand pe perioada de valabilitate a permisului unic ori a Cartii albastre a UE.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1), strainul este incadrat in noul loc de munca in baza unui nou aviz de angajare obtinut de angajator in conditiile prezentei ordonante.
(3) Noul aviz de angajare se elibereaza aceluiasi angajator fara indeplinirea conditiilor generale prevazute la art. 4 alin. (2) lit. b), e) si f) si, dupa caz, fara indeplinirea conditiilor speciale prevazute la art. 7 alin. (2) lit. a) sau la art. 9 alin. (2) lit. a).
In baza acestei reglementari ati obtinut un nou aviz de angajare pentru ocuparea unei noi functii de catre salariat. Textul nu face nicio referire la modalitatea de procedura pentru ocuparea noului loc de munca dupa obtinerea avizului de angajare. In mod normal, avand in vedere ca este vorba de o simpla modificare de functie as fi opinat pentru incheierea unui act aditional.
Avand insa in vedere faptul ca in registrul general de evidenta a salariatilor trebuie inregistrata data avizului de angajare si asta ar presupune sa o modificati pe cea anterioara, precum si faptul ca exista posibilitatea sa se solicite numarul contractului individual de munca incheiat in baza noului aviz de angajare.
Procedura obligatorie ce trebuie parcursa la angajarea strainilor in Romania! Probleme frecvente si modalitati optime de rezolvare!
Aflati informatii complete parcurgand lucrarea "Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE in Romania", detalii AICI >>>
Permisul de sedere nu este un document eliberat in baza legislatiei muncii motiv pentru care va sfatuiesc sa va adresati inspectoratului general de imigrari cu intrebarea referitoare la necesitatea unui nou permis. Din punctul meu de vedere, intrucat permisul de sedere prelungeste dreptul de sedere obtinut prin viza de lunga sedere si salariatul nu obtine o noua viza de sedere, nu este necesar un nou permis de sedere.
Un raspuns oferit in noiembrie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.