Scopul acestei legi il reprezinta, printre altele, asigurarea unui personal inalt calificat care sa gestioneze relatiile de munca in cadrul companiilor.
Legea amintita, a introdus in Codul muncii un nou articol, respectiv 341, care prevede urmatoarele: (1) Fiecare angajator are dreptul de a-si organiza activitatea de resurse umane si salarizare in urmatoarele moduri:
a) prin asumarea de catre angajator a atributiilor specifice;
b) prin desemnarea unuia sau mai multor angajati carora sa le repartizeze, prin fisa postului, atributii privind activitatea de resurse umane si salarizare;
c) prin contractarea unor servicii externe specializate in resurse umane si salarizare.
(2) Serviciile externe specializate in resurse umane si salarizare vor fi coordonate de catre un expert in legislatia muncii.
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Conform standardului ocupational de expert in legislatia muncii, acesta isi desfasoara activitatea, de regula, in cadrul unui serviciu extern specializat in resurse umane si salarizare (SERUS), organizat intr-una dintre urmatoarele forme: a) individual, ca persoana fizica autorizata (PFA) sau ca titular al unei intreprinderi individuale (II), potrivit O.U.G. nr. 44/2008; b) administrator sau angajat al unei societati cu personalitate juridica, infiintata potrivit Legii societatilor nr. 31/1990, avand calitatea de coordonator al SERUS. De asemenea, acesta isi poate desfasura activitatea si ca angajat in cadrul oricarei unitati din sectorul public sau privat.
Rolul expertului in legislatia muncii
Expertul in legislatia muncii poate interveni in fiecare moment esential al executarii contractului individual de munca sau chiar la momentul negocierii acestuia.
Codul muncii, in urma modificarilor aduse de legea amintita, stabileste la art. 17 alin. (6) urmatoarele: la negocierea, incheierea sau modificarea contractului individual de munca ori pe durata concilierii unui conflict individual de munca, oricare dintre parti poate fi asistata de catre un consultant extern specializat in legislatia muncii sau de catre un reprezentant al sindicatului al carui membru este, conform propriei optiuni, cu respectarea prevederilor alin. (7). Alin. (7) al articolului amintit prevede urmatoarele: cu privire la informatiile furnizate, prealabil incheierii contractului individual de munca sau pe parcursul executarii acestuia, inclusiv pe durata concilierii, intre parti poate interveni un contract de confidentialitate.
Atat angajatorii cat si salariatii pot fi asistati, asadar de expertul in legislatia muncii in etapele mentionate anterior.
Cu toate acestea, expertul in legislatia muncii intervine, de regula la solicitarea angajatorilor in vederea gestionarii relatiilor de munca in cadrul companiilor.
Cu privire la incheiera contractului individual de munca, expertul in legislatia muncii poate asigura selectia personalului, negocierea clauzelor contractuale si gestionarea informatiilor sensibile care necesita incheierea unui contract de confidentialitate.
Expertul in legislatia muncii poate sa redacteze contractele individuale de munca si sa realizeze obligatiile care revin angajatorului in aceasta etapa contractuala, precum obligatia de informare a salariatilor, reglementata de art. 17 – 19 Codul muncii.
Referitor la modificarea contractului individual de munca, expertul in legislatia muncii poate sprijini angajatorii in materia delegarii si detasarii, asigurandu-se ca sunt respectate prevederile legale care guverneaza aceste institutii.
Un domeniu extrem de important in care expertul in legislatia muncii poate interveni este raspunderea juridica a salariatilor, inclusiv in materia concedierii...continuarea pe PortalCodulMuncii >>>