Astfel, s-a putut remarca faptul ca proiectul aduce o gramada de schimbari, in ceea ce ii priveste pe bugetari.
In acest context, am aflat ca bugetarii ar putea sa nu mai primeasca tichete de masa, ci o indemnizatie de hrana anuala, a carei valoare va fi echivalenta cu doua salarii minime brute pe economie (la un salariu minim pe economie de 1.450 lei).
Asa cum era de asteptat, companiile care furnizeaza tichete de masa vor fi cele mai afectate, daca legea va fi adoptata in forma actuala.
Articolul 18 din Legea Salarizarii Unitare: "Ordonatorii de credite acorda indemnizatii de hrana anuale la nivelul a doua salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata" (de aici sunt exclusi angajatii din sectorul aparare si siguranta nationala, care au alte drepturi de hrana). Iar articolul 44 al proiectului arata ca se abroga "prevederile referitoare la acordarea tichetelor de masa salariatilor din sectorul bugetar prevazute de art. 1 din Legea 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa".
Ramane de vazut cum vor fi impozitate aceste indemnizatii de hrana, daca va fi aplicat impozitul de 16% si eventuale contributii. De retinul ca in prezent tichetele de masa sunt impozitate doar cu 16%.
Personalul medical care va lucra in timpul zilelor libere va beneficia de un spor de 100% din salariul de baza.
Asadar, cei care profeseaza in domeniul medical si cel de asistenta sociala ar putea avea si un spor de 15% pentru orele lucrate in ture.
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Prevederile art.2 din proiect: "Munca prestata de personalul din unitatile sanitare, de asistenta sociala si de asistenta medico-sociala, in vederea asigurarii continuitatii activitatii, in zilele de repaus saptamanal, de sarbatori legale si in celelalte zile in care, in conformitate cu reglementarile in vigoare, nu se lucreaza, in cadrul schimbului normal de lucru, se plateste cu un spor de pana la 100% din salariul de baza al functiei indeplinite."
Spor pentru conditii periculoase de pana la 30% din salariul de baza:
"Pentru personalul care isi desfasoara activitatea cu surse de radiatii sau generator de radiatii,un spor pentru conditii periculoase de pana la 30% din salariul de baza, diferentiat pe categorii de risc radiologic astfel: 10% la categoria I, 15% la categoria a II-a, 20% la categoria a III-a si 30% la categoria a IV-a (...) Pentru personalul care lucreaza in unitati sanitare aflate in localitati izolate situate la altitudine, care au cai de acces dificile sau unde atragerea personalului se face cu greutate, un spor de pana la 20% din salariul de baza", potrivit art. 7 din proiectul legii salarizarii, conform Mediafax.