In temeiul art. 34 alin. (5) din Codul muncii, la solicitarea salariatului, angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, vechimea in munca, in meserie si in specialitate. Prevederea este preluata si de Hotararea Guvernului nr. 161/2006 privind intocmirea si completarea registrului general de evidenta a salariatilor.
In temeiul art. 7 alin. (3) din acest act normativ, la solicitarea scrisa a salariatului, angajatorul este obligat sa ii elibereze copii, certificate de reprezentantul legal al acestuia sau de persoana imputernicita de angajator pentru conformitate cu originalul, ale documentelor existente in dosarul personal, ale paginii/paginilor din registrul electronic, care cuprinde/cuprind inscrierile referitoare la persoana sa si/sau un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, vechimea in munca, in meserie si in specialitate, astfel cum rezulta din registrul general de evidenta si din dosarul personal.
In masura in care nu eliberati informatiile solicitate de salariat trebuie sa stiti ca acesta se poate adresa Inspectiei Muncii, reclamand incalcarea prevederii art. 34 alin. (5) din Codul muncii. Aceasta incalcare este considerata contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei, constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii efectuandu-se de catre inspectorii de munca, potrivit art. 276 alin. (2) din Codul muncii.
Acestia, in virtutea atributiilor (art. 6 din Legea nr. 108/1999) si drepturilor (art. 9 din Legea nr. 108/1999) ce le sunt conferite de Legea nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, pot dispune eliberarea informatiilor solicitate.
Refuzul angajatorului, persoana fizica sau juridica, de a aduce la indeplinire masurile obligatorii, dispuse de inspectorul de munca, la termenele stabilite de acesta, constituie contraventie si este sanctionat cu amenda de la 3.000 lei la 10.000 lei.
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Medicina muncii un aliat al angajatorului
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Refuzul angajatorului de a elibera salariatului adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, vechimea in munca, functie sau specialitate, poate determina imposibilitatea salariatului de a se angaja la un alt angajator sau crearea de dificultati in completarea carnetului de munca sau duplicatului acestuia de catre noul angajator.
O alta ipoteza in care angajatorul nu isi indeplineste obligatiile privind eliberarea documentelor care sa ateste activitatea desfasurata de salariat si vechimea in munca vizeaza situatia in care angajatorul, persoana juridica, si-a incetat activitatea.
In aceasta situatie, sunt stabilite obligatii specifice prin O.U.G. nr. 39/2006. In cazul desfiintarii angajatorului, persoana juridica, fara ca activitatea acestuia sa fie continuata de altul, documentele cu valoare istorica redactate de acesta, cat si cele cu valoare practica, in baza carora se elibereaza copii, certificate si extrase privind drepturile referitoare la stagiile de cotizare la asigurari sociale ale cetatenilor, vor fi preluate de Arhivele Nationale sau de directiile judetene ale Arhivelor Nationale.
Nerespectarea acestei obligatii este sanctionata, de asemenea, de actul normativ mentionat mai sus cu amenda cuprinsa intre 2.500 lei si 10.000 lei.