Conceptul de "brand al angajatorului" a fost definit in 1996, de catre consultantul Saimon Barrow, drept "pachetul de beneficii functionale, financiare si pshihologice oferite de angajator si identificate cu organizatia respectiva".
Brandingul este strategia prin care o companie se diferentiaza in raport cu competitia si stabileste o legatura cu clientii sai, pentru a-i fideliza. Premisa este aceea ca un client loial prezinta mai putine riscuri decat un client care e doar satisfacut. Obiectiul este de pozitionare pozitiva pe piata.
Prin urmare, brandingul angajatorului este strategia prin care o companie devine cunoscuta ca un loc de munca atractiv. Eforturile de marketing in aceasta directie au ca obiectiv influentarea perceptiei angajatilor actuali, a angajatilor potentiali si a publicului.
O strategie eficienta de branding al angajatorului inseamna, concret, ca angajatii se simt bine la locul de munca respectiv, iar aceasta perceptie se transmite in randul clientilor si al colaboratorilor.
Studiile efectuate au demonstrat faptul ca o companie perceputa drept un angajator atractiv are si un mai mare succes in randul consumatorilor. Astfel, angajatii devin, intr-o anumita masura, "ambasadori" ai brand-ului respectiv.
Premisa pe care se bazeaza brandingul angajatorului presupune aplicarea principiilor de branding si de marketing in domeniul Resurselor Umane, in special in privina recrutarii si a retentiei angajatilor.
Dupa cum remarca specialistul HR Alan Price, asa cum un client va inceta sa cumpere produsele/serviciile unei companii, daca asteptarile ii sunt inselate, la fel si un angajat va parasicompania, daca promisiunile facute de angajator nu sunt respectate.
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Portal Codul Muncii
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Brandingul angajatorului stabileste identitatea firmei ca angajator si include valorile, politicile si atitudinile companiei respective legate de atragerea, motivarea si retentia angajatilor actuali si a celor potentiali.
Principalii factori care influenteaza brand-ul de angajator sunt:
- salariile acordate
- pachetul de beneficii pentru salariati
- stabilitatea locurilor de munca
- atmosfera de lucru placuta
- echilibrul intre viata profesionala si viata personala
- oportunitatile de dezvoltare a carierei
Orice tip de companie ar trebui sa acorde atentia necesara factorilor de mai sus. Un brand puternic ca angajator contribuie la atragerea specialistilor de top (pentru care exista o competitie din ce in ce mai mare pe piata) si retentia angajatilor valorosi.
Un brand de angajator consolidat scade costurile procesului de angajare, creste performanta personalului si asigura o buna perceptie in randul consumatorilor.
Google a fost desemnat, de 4 ori consecutiv, cel mai bun angajator din lume. Potrivit unui studiu Forbes in randul angajatilor din SUA, Google si Costco se situeaza pe primele locuri in topul angajatorilor.
Strategia de branding pentru angajator presupune coordonarea eforturilor de HR si de management, astfel incat experienta angajatilor sa coincida cu imaginea pe care angajatorul o proiecteaza in randul consumatorilor.
Experienta angajatului devine, astfel, un instrument de marketing pentru consolidarea imaginii publice a corporatiei si obtinerea unei pozitii cat mai bune pe piata.